augustus 19, 2021

In 11 stappen naar een doorgedreven bedrijfsstrategie

Aan de basis van een succesvolle onderneming ligt een goede strategie. Dat staat buiten kijf. Jouw ideale strategische partner? Dat zijn wij. We combineren doordachte scans met actiegedreven strategie√ęn om jouw onderneming te boosten en aantrekkelijke oplossingen te bouwen. We zetten de juiste processen,¬†skills¬†en tools in om de best mogelijke ervaring te bieden aan jouw ideale klant. Zo ben jij de concurrentie altijd te snel af in een kritische en snel evoluerende markt.¬†Tunity to the rescue!

Interne meeting
Interne meeting

Goede strategie is de sleutel tot een gezonde onderneming

Wat zijn de noden van de klanten? En wat is de missie van het bedrijf zelf? Hoe kan een onderneming zichzelf onderscheiden in een alsmaar evoluerende markt? De bedrijven die bij ons al een strategie ondergingen, hadden nood aan een strategische partner die hen kon bijstaan in het beantwoorden van al die vragen. Om een duidelijke koers te bepalen die het team dient te bevaren.

 

Ons team zorgt ervoor dat al die bedrijven vandaag alle zeilen kunnen bijzetten! We analyseren de noden van zowel de onderneming als de eindconsument en bezorgen hen zo een oneerlijk (strategisch) voordeel ten opzichte van de concurrentie. Is dat niet waar iedereen naar op zoek is? Dat komt goed uit, want ook voor jouw onderneming staan we klaar!

11 simpele stappen

‚ÄúWe laten je door de bomen het bos opnieuw zien. Met quick wins, maar ook met een doorgedreven implementatie van optimale processen, op maat gemaakte tools en opleidingen.‚ÄĚ FABIO ROMAGNOLI ‚Äď TUNITY

Stap 1: merkpersoonlijkheid

Om te beginnen aan de strategie wordt er eerst en vooral een¬†archetype¬†bepaald. Dat doen we voor jou als persoon (om jezelf en je team beter te begrijpen), maar ook voor de onderneming als persoonlijkheid en merk. Dit helpt jou als bedrijf om een duidelijke visie en richting te bepalen voor de toekomst. Je leert het ‚Äėwaarom‚Äô van je eigen onderneming nog beter kennen en ontdekt karakteristieken waar je eerder waarschijnlijk nog nooit over nagedacht had.

 

Er bestaan heel wat verschillende archetypes. De meeste bedrijven zijn een samenstelling van een aantal archetypen, waarbij één categorie duidelijk overheerst. Dat is dan je hoofd archetype. Op basis daarvan wordt de rest van de strategie gebouwd!

Stap 2: waarden

Vervolgens bepalen we de belangrijkste waarden van jouw bedrijf. Niet met de natte vinger, maar op basis van gerichte workshops en interviews.

 

Je kernwaarden zijn de belangrijkste waarden van je bedrijf. Het zijn de eigenschappen die laten zien waar jouw bedrijf voor staat, en dus je missie en visie in kaart brengen. We bepalen vijf heldere kernwaarden die de bedrijfscultuur in één keer duidelijk maken.

 

Eens de waarden bepaald zijn, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat het hele reilen en zeilen van je bedrijf, zowel intern als extern, rond die waarden draait. Ze gaan hun eigen leven leiden in de onderneming. Let maar op: na verloop van tijd ga je, bij het nemen van bepaalde beslissingen of het opzetten van bepaalde projecten, jezelf de vraag stellen of dat nu eigenlijk wel bij de waarden van je onderneming past.

Stap 3: tone of voice

In stap 3 van de strategie bepalen we de tone of voice (TOV). We kijken dan vooral naar hoe jouw bedrijf moet communiceren en nog niet zozeer wat je moet communiceren. Er zijn een aantal zaken die impact hebben op jouw tone of voice: vanzelfsprekend hebben jouw klanten er invloed op, maar ook jouw waarden dienen gereflecteerd te worden in jouw TOV. Zo zie je maar hoe belangrijk die waarden zijn!

 

Is de stijl van jouw onderneming eerder klassiek en professioneel, of mag er al eens een ‚Äėhoekje af‚Äô zijn? Ben je heel gericht en transparant of mag de fantasie ervan afspatten? Ook dat wordt duidelijk in dit onderdeel.

Stap 4: merkbeleving

De¬†look en feel¬†van een bedrijf bepaalt mee hoe klanten jou als bedrijf, of jouw product, zien en percipi√ęren. Dit is dan ook een belangrijke stap tijdens de strategie.

 

Hoe zal jij je als bedrijf onderscheiden van de concurrentie? Wat zijn hun waarden? Dit zijn zaken die we doortrekken in de uitstraling. Denk maar aan het kleurenpalet, lijnen, vormen, texturen, fonts en alle andere, visuele elementen die jou als bedrijf of merk in beeld brengen. We gaan zelfs zo ver dat we het interieur van jouw kantoor of werkplek onder de loep nemen, indien dit een belangrijk element is.

Stap 5: positioneringsmatrix

Vervolgens gaan we kijken wat de positie van jouw bedrijf in de markt is. We plaatsen alle concurrenten op een matrix en positioneren jouw bedrijf. Hiermee beoordelen we je bedrijf ten opzichte van de concurrent én door de ogen van je doelgroep.

 

De plaats die je krijgt op de matrix wordt bepaald door je imago en de manier waarop je voldoet aan de behoeften van een bepaald marktsegment. Dat is geen giswerk, maar is gebaseerd op data, cijfers en onderbouwde voorspellingen.

Stap 6: competitive profile matrix

Tijdens dit aspect gaan we nog dieper in op jouw grootste concurrenten. We vergelijken jouw bedrijf met de concurrentie op verschillende, kritische succesfactoren die allemaal een bepaalde score toegewezen krijgen. Waarom doen we dit? De matrix laat zien wat jouw sterke en zwakke punten zijn. Zo kunnen we heel wat belangrijke conclusies trekken en een concreet plan van aanpak opstellen dat klaar is voor de toekomst.

Stap 7: klantsegmentatie

Jouw onderneming zou natuurlijk niet bestaan zonder klanten. Wie zijn nu die klanten die naar jouw bedrijf komen of je product kopen? Tijdens de customer segmentatie voeren we marktonderzoek uit, analyseren en identificeren we de klant op basis van demografische, gedrags- en andere indicatoren om zo de diverse consumenten van elkaar te onderscheiden.

Customer segmentatie is een cruciale stap binnen een strategie, en dan vooral voor onze marketeers. Nauwkeurige klantsegmentatie stelt hen namelijk in staat om elke klant op de meest effectieve manier online aan te spreken. Door hen echt goed te leren kennen, weten wij wat voor hen belangrijk is. Daar spelen we op in met slimme tactieken en doordachte campagnes.

Stap 8: customer journey

Nu we de verschillende doelgroepen benoemd hebben, brengen we ook hun volledige cyclus in kaart. Zo krijgen we een overzicht met mogelijke touchpoints om op terug te vallen. Jij wilt toch ook je klant op het juiste moment bereiken? Dat doen we door een gepaste customer journey uit te tekenen van jouw doelgroep! Welke vragen stelt zo’n klant zich in elke fase van het koopproces? Waar gaat hij / zij op zoek naar een oplossing voor zijn / haar probleem? Hoe lang duurt het voor er een beslissing valt over een aankoop? Dat zijn allemaal vragen die jouw succes mee bepalen.

Stap 9: product/customer fit

Bij deze stap gaan we kijken naar de product/customer fit. Excuse me?

We bekijken de producten of diensten van jouw bedrijf en de behoeften van jouw klanten, en zorgen ervoor dat jouw bedrijf zich zo goed mogelijk kan afstemmen op die behoeften.

Zo cre√ęren we de allergrootste kans dat een klant zich bindt aan jouw bedrijf en een √©chte, loyale klant wordt. We doen dit door de noden, voordelen en pijnpunten op te sommen. Zo brengen we alles in kaart en voorzien we voor elke stap een gepaste oplossing.

Stap 10: value proposition

Waarom zou iemand nu voor jouw bedrijf moeten kiezen, in plaats van voor je concurrenten? Dat bepalen we in de value proposition.

Die waardebepaling moet de potenti√ęle klant overtuigen dat jouw bedrijf m√©√©r waarde levert dan jouw concurrentie. Het helpt jouw bedrijf om een voorsprong te cre√ęren ten opzichte van de concurrentie. Het gaat hier vaak over een van de eerste aanrakingen van een consument met jouw bedrijf, en die moet dus onvergetelijk zijn!

Stap 11: taken

Als we alles onderzocht en geanalyseerd hebben en de nodige conclusies getrokken zijn, is het tijd om concrete stappen en focuspunten op vlak van communicatie, marketing en uitwerking vast te leggen.

Welke zaken nemen we eerst op? Wanneer starten we met marketing, en wat hebben we daar nog concreet voor nodig? Dat bepalen we allemaal als taak. Dit zijn de aanbevolen stappen die je als bedrijf zou moeten nemen, volledig gebaseerd op de resultaten van de strategie. Het gaat over communicatie en interne structuur tot uitstraling, marketing, website, campagnes en acties. Het is een echt actieplan met bijhorende timing en budgettering.

Wij maken van jouw bedrijf de place to be!

Klaar om aan de slag te gaan! We zetten nu de juiste skills, tools en processen in om jouw strategie dagelijks toe te passen. In de marketingmix verwerken we de waarden en de tone of voice en zorgen we voor de juiste look & feel. De taken worden in een marketingplan uitgerold waarmee een zorgvuldig samengesteld team aan de slag gaat.

Vorige
Volgende