16 februari 2020
Grote kleppers zoalsĀ NetflixĀ geraakten niet zomaar aan de top. Zij draaien de āMagische Mixā van een geslaagde,Ā digitale strategieĀ als geen ander rond hun vinger. Netflix bespeelt de processen op zoān efficieĢnte manier dat hun medewerkers op hun productiefst zijn. Dat, in combinatie met hun krachtig aanbod, loodst hen naar de top. Benieuwd? Keep on reading!
Onder het mom van ātime managementā gooide Netflix als een van de eerste bedrijven de 9-to-5-werkdag buiten. Je stelt namelijk dat je de verplichte kwantitatieve uren werk verzet, in plaats van dat je jouw werkdag vult met kwaliteit en resultaat. Onder de filosofieĀ āHard Work ā Not Relevantā, laten ze de keerzijde van de standaard 40-urenweek zien: goed werk leveren door slim eĢn snel te presteren.
Dit uit zich trouwens ook naar de consument. In plaats van ā al een hele poos geleden ā de grote oversteek naar de videotheek te maken, speelt Netflix in op jouw noden van het moment. Goesting in een filmpje? Dat kan. Nu meteen!
āBen je nog aan het kijken?ā, bij Netflix zit er niemand met een stopwatch achter zijn laptop te timen hoe lang je die topserie al aan het bingewatchen bent. āAangeraden voor jou!ā, bij Netflix doet ook niemand research naar jouw favoriete horrorseries. De ingewikkelde processen achter al die pop-ups, e-mails en recommendations zijn volledig geautomatiseerde algoritmes.
Ze gelden voor jou, voor je buurman eĢn voor de 125 miljoen andere Netflix-kijkers.
Feedback ā in welke zin dan ook ā wordt bij Netflix hoog in het vaandel gedragen. Hun unieke cultuur staat toe om als individu je beste āikā naar boven te halen, bij te leren en persoonlijke uitdagingen aan te gaan. Ze sporen elkaar aan om professionele en constructieve feedback te geven. Vragen zoals āWat zou ik beter kunnen?ā of āWelke feedback heb ik nog niet gedeeld?ā zijn vragen die regelmatig de revue passeren.
Ze doorbreken het negatieve-invloed-taboe: enkel door gericht feedback te geven eĢn te ontvangen kan er beter en sneller geleerd worden. Door dit een onderdeel van het werkleven te maken, valt er heel wat stress van de schouders. Zo kan het eĢchte ādream teamā gecreeĢerd worden, waar je van elkaar leert, je beste werk levert, snel vooruitgang boekt eĢn plezier maakt.
De toekomst voorspellen door in een glazen bol te kijken, dat is onwerkelijk. Een serie aanraden, helemaal in jouw persoonlijke stijl? Dat is wetenschap! Netflix produceert al jaren eigen series, gebaseerd op de noden van hun publiek. En dat is goed gespendeerd geld, want door hun schaalbaar businessmodel, verzamelen ze meer data over onze kijkgewoontes en voorkeuren dan eender wie.
En daar stopt het niet. Schaalbaarheid heeft er ook voor gezorgd dat Netflix vliegensvlug kon uitbreidenĀ naar internationale markten, ondanks alle nuances van de afzonderlijke landen.Ā Last but not least, door slim te schalen, werken er bij Netflix half zoveel medewerkers die dubbel zoveel verdienen als hun rechtstreekse concurrenten.
Jep, Netflix weet wat jij graag kijkt. En ook wĆ”nneer je het graag kijkt. En zelfs met wie je het graag kijkt. Netflix creeĢerde zijn eigen ecosysteem: de creatie en verdeling van zelfgemaakte content via een eigen platform. Het resultaat? Ze hebben toegang tot alle consumentendata en gebruiken die data om succesvol te blijven: de juiste content voor de juiste consument, via een ārecommendation engineā.
Netflix nam de proef op de som en deed een onderzoek aan de hand van de serie āHouse of Cardsā bij meer dan 125 miljoen gebruikers. De resultaten gaven aan dat tussen 33 en 35 minuten vaak een pauze werd ingelast. De reactie? Net op dat moment introduceerde āHouse of Cardsā een spannend moment. Toeval? Wij weten van niet!
We gebruiken cookies op onze website om jou de meest relevante ervaring te bieden en persoonlijke advertenties te voorzien door je voorkeuren en herhaalde bezoeken te onthouden. Door op "accepteer alle" te klikken, stem je in met het gebruik van alle cookies. Je kunt echter ook naar "Instellingen" gaan om gecontroleerde toestemming te geven.