02 augustus 2019

Sociaal viraal in 1 maand voor Blueberry Fields: minimum input, maximaal effect

Wie had ooit gedacht dat blauwe bessen viraal konden gaan? Wij! Familiebedrijf Blueberry Fields ging een tijdje geleden op zoek naar wat saus om hun verhaal nog krachtiger te maken. Het is te zeggen: om hun verhaal te delen. Want de ambachtelijke blueberry professionals hebben een sterk concept, maar vochten nog met een manier om op korte termijn een boost in bekendheid te genereren. En toen kwamen wij in het spel, met een kick-ass Social Media Marketing-campagne.

 

We ontwikkelden een virale campagne met maximale Return On Investment (ROI), en slaagden er zo in om het merk te laten stijgen naar ongekende hoogtes. Hoe we dat deden? Lees verder!

Bosbessen van Blueberry Fields
Bosbessen van Blueberry Fields

Let's get social: wanneer blueberries viraal gaan

Een idee hoeft niet gecompliceerd te zijn om te slagen. Het is meestal een kwestie van de juiste vragen te stellen. Vaak ligt de sleutel daar waar je passie zich bevindt. We gingen dan ook op zoek naar wat Blueberry Fields écht wou vertellen. Die boodschap was duidelijk: “Bewustzijn creëren over gezondheid, en hoe ons eigen, blauwe goud hier een rol in speelt.” En hoe kunnen we die insteek beter vertalen dan je het gewoon te laten beleven?

 

Daarom organiseerden we een gerichte wedstrijd, waar elke blueberry fan een mooie prijs mee in de wacht kon slepen: een Vespa-rondrit voor twee in een prachtig stukje natuur in Limburg, gecombineerd met een heerlijk gezonde lunch op de velden van Blueberry Fields. Lekker!

Kracht van het netwerk: honderden geëngageerde fans

Wat die wedstrijd precies inhield? We koppelden een geautomatiseerde chatbot op Facebook aan een landingspagina, waar we elke bezoeker overtuigden van ons doel, én een paar leuke opdrachten om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Let’s go!

 

Via een gerichte e-mailcampagne naar bestaande klanten en fans in combinatie met een organic social media post zetten we een eerste groeispurt in. “Vertel ons jouw favoriete, gezonde gerecht, en volg onze verdere instructies op via Messenger.” Comments, likes, shares, reviews… Allemaal van de partij. Die eerste post werd maar liefst 426 keer gedeeld, kreeg 640 fijne reacties en meer dan 1.100 vind-ik-leuks! Door onze reminder e-mails en de kracht van het netwerk bleef de bal rollen.

 

Om elke deelname correct op te volgen, moest elke deelnemer zich inschrijven op de landingspagina. En niet onbelangrijk, dat was meteen ook de plek waar ze hun score nauwkeurig konden opvolgen, én ontdekten wat ze nog meer konden doen om die prijs te bemachtigen.

Minimum input, maximale groeispurts: +561% paginabereik

En of we geslaagd zijn in onze opzet. Met maar liefst 1.357 deelnemers op slechts één maand tijd zijn we méér dan gelukkig. De landingspagina lokte 5.862 verschillende mensen, en converteerde dus 23% van de geïnteresseerden. 594 blueberry fans ontdekten het proces via de chatbot. Een mooie groep geëngageerde gebruikers! Ook op sociale media bleven de positieve effecten niet uit:

  • toename in het Facebook-bereik met 561%
  • boost in Facebook-likes met 190%
  • enorme stijging in Facebook-betrokkenheid met 347% 
  • meer dan 400 extra volgers op Instagram
  • 50 nieuwe check-ins bij Blueberry Fields op één week tijd.

 

En om de campagne extra kracht bij te zetten, zorgden we tussentijds voor de nodige awareness. Met een fotoshoot ter plaatse en een aangepast socialmediaplan. Plaatjes van de lekkerste blueberry lunches op het veld, sfeerbeelden van een winkel vol ambachtelijke producten, en de kracht van de mooie natuur van het domein. What’s not to like?

 

Allemaal mooi, dat zeker. Maar dat wordt nóg mooier als je weet dat we ons mediabudget grondig konden beperken. Door de intensiteit van social sharing bleef dat bedrag balanceren rond slechts 1.000 euro. Een minimum aan input met maximale output. Dat is waar wij naar streven. Zo behaalde Blueberry Fields een prachtige ROI! En dan hebben we het nog niet gehad over de nieuw gegenereerde inkomsten, online en offline.

Toekomst door een blauwe bril

Dat kan niet anders dan de start zijn van een paar mooie plannen. We werken aan nieuwe brand awareness campaigns, en combineren onze webshopmarketing met doorgedreven marketingacties die écht werken. Zo streven we samen naar een toekomst die er blauwkleurig uitziet. Want geef maar toe, dat klinkt toch écht goed?

Vorige
Volgende