17 augustus 2018
Leer Google de structuur van jouw website. Niet via code, maar door de belangrijkste gegevens op je webpagina te markeren.
De studieperiode, we herinneren het ons allemaal wel. We markeerden in de studieboeken wat we zeker niet mochten vergeten. Het principe van Data Highlighter is eigenlijk hetzelfde. Je markeert of tagt voor Google wat de zoekmachine zeker moet onthouden. Hoe meer je markeert, hoe meer Google in de zoekresultaten kan weergeven.
Door te markeren, toon je Google waar verschillende soorten gegevens zich op je webpagina bevinden. Staat de prijs bijvoorbeeld altijd op dezelfde plaats van je productpagina? Of de datum en locatie steeds op dezelfde plaats van je eventpagina? Gebruik de Google markeerstift om die tekst te selecteren en als ‘prijs’ of ‘datum, locatie’ te labelen. Google zorgt er nadien voor dat pagina’s met gelijkaardige gegevens op dezelfde manier in de zoekresultaten verschijnen.
In onze video tonen we je uitgebreid hoe je gegevens markeert. Om het visuele plaatje te versterken, gieten we alles in een vierstappenplan.
Die aanduidingen doe je niet zomaar. Het is belangrijk dat Google de structuur van je website kent en dat jij de controle behoudt van hoe Google je website weergeeft. Gevolg is dat Google weet dat die gegevens getoond moeten worden in de zoekresultaten.
Gestructureerde gegevens zijn informatieve data die je in eenvoudige taal (HTML-tags) toevoegt aan de HTML-code van je website. Het is codetaal voor de crawlers van Google. De tags zijn bekend onder de benaming ‘Rich Snippets’. Ze verrijken de manier waarop je organisatie in de Google-zoekmachine verschijnt. Een Snippet leert Google tot welke categorie je zoekertje behoort: boeken & films, recepten, producten, personen of evenementen. Het is ook mogelijk via snippets extra elementen aan je zoekertje toe te voegen. Denk maar aan een afbeelding, een review, broodkruimels…
Met de Data Highlighter bereik je hetzelfde, maar op een simplistische manier. Er wordt niet gewerkt met tags en daarom hoeft er geen developer aan te pas te komen. Er wijzigt immers niets in de code. In plaats daarvan kan je eigenhandig de gewenste data selecteren en hier een label aan toevoegen.
Vroeger maakte jouw developer gebruik van Schema.org. Een website met een verzameling opmaakregels om Rich Snippets te vormen. Nu maak jij eigenhandig gebruik van Data Highlighter. Je hebt alles zelf in handen.
Of je webpagina sneller op plaats 0 komt?
Niet direct, maar het heeft wel degelijk invloed. In eerste instantie verhogen Rich Snippets de Click-Through Rate (CTR), ook wel doorklikratio genoemd. Simpel gezegd klikken er meer mensen op jouw advertentie in de zoekresultaten. Google gaat er na verloop van tijd dus vanuit dat het zoekresultaat relevant is voor een bezoeker, waardoor jouw Google-positie ‘beloond’ zou kunnen worden met een hogere ranking.
Net als fysieke markeerstiften het wel eens laten afweten, doet Data Highlighter dat ook.
Gegevensmarkering werkt nog niet voor de nieuwe Search Console of andere zoekmachines zoals Bing of Yahoo. Daarnaast moet de opgegeven url reeds geïndexeerd zijn. Tot slot moeten alle pagina’s individueel gemarkeerd worden. Heb je dus een website met duizenden soorten pagina’s? Dan is de Data Highlighter minder een aanrader.
Wij helpen je graag verder met het implementeren van Data Highlighter. Om jouw organisatie naar die befaamde plek 0 te helpen, geven we alvast een tip:
Klaar met Data Highlighter? Vraag een hercrawling aan! De Google-spiders ‘zien’ sneller de nieuwe, geselecteerde data waardoor de updates sneller in de Google-zoekresultaten verschijnen.
Interesse?
Contacteer ons
We gebruiken cookies op onze website om jou de meest relevante ervaring te bieden en persoonlijke advertenties te voorzien door je voorkeuren en herhaalde bezoeken te onthouden. Door op "accepteer alle" te klikken, stem je in met het gebruik van alle cookies. Je kunt echter ook naar "Instellingen" gaan om gecontroleerde toestemming te geven.