BARIAlink – opgericht in 2016 door Dr. Bruno Dillemans – is een webgebaseerde kennisdatabank en internationaal netwerk van specialisten in bariatrische en metabole chirurgie. Wat dat precies is? Wel, bariatrische chirurgie is een tak van de geneeskunde die zich bezighoudt met het onderzoek en de behandeling van obesitas of zwaarlijvigheid.
Het was tijd voor een nieuwe, sterke start op digitaal vlak voor BARIAlink. De grootste uitdaging? BARIAlink op de digitale kaart plaatsen en het aantal geregistreerde leden van de website verhogen. Dat kan alleen maar door een sterke socialmediastrategie te combineren met slimme e-mailcampagnes.
Hoe vinden chirurgen hun weg naar BARIAlink?
Op een zeer professioneel niveau delen en bespreken chirurgen de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd, innovatieve chirurgische procedures en nieuwe benaderingen van bariatrische chirurgie. Het ultieme doel? Het niveau van chirurgische expertise op dit gebied uitbreiden.
Maandelijks organiseert BARIAlink de “BARIAlink Academy”, een virtueel klaslokaal. Daarnaast is er ook de “BARIAlink Library”. Dat is een database met alle cases die besproken worden tijdens de academies.
Maar hoe vinden de juiste personen, met name bariatrische chirurgen, de weg naar die maandelijkse academies? Wel, daar komt Tunity in het spel. Wij helpen BARIAlink aan algemene bekendheid te winnen en zorgen ervoor dat ze hun doelpubliek kunnen bereiken. Concreet verhogen we het aantal geregistreerde leden van BARIAlink én het aantal dokters en professoren die de academies volgen. Hoe we dat precies doen? Dat lees je hieronder.
Van sterk socialmediaplan over e-mailcampagnes tot nieuwe homepage
Als eerste stap in het traject was het belangrijk om de noden van BARIAlink te ontdekken. Daarvoor organiseerden we een uitgebreide workshop. Op basis daarvan konden we enkele duidelijke behoeften onderscheiden. In ons plan van aanpak werden die stuk per stuk aangepakt.
Socialmediastrategie
We bepaalden een duidelijke, digitale strategie. De gebruikte kleuren, fonts en foto’s spelen daarin een belangrijke rol. Ook de juiste tone of voice is van belang. Via LinkedIn en Facebook willen we BARIAlink op de digitale map plaatsen. We maken op een doelgerichte en snelle manier contact met de toch wel niche doelgroep.
Dit leidt tot op heden tot mooie, gevarieerde content en de resultaten mogen er zijn:
Resultaten LinkedIn
- + 302 nieuwe volgers, een groei van maar liefst 580,77%
- 36.757 organische impressies
- 38.845 paid impressies van bariatrische chirurgen
Resultaten Facebook
- + 367 nieuwe likes, een groei van maar liefst 50,66%
- 61.437 organische impressies
- 1.577.765 paid impressies op basis van bariatrische interesse
Homepage krijgt nieuwe look
Het oog wil ook wat! Een professionele website zou vanzelfsprekend moeten zijn. Naast content zijn er nog elementen die aanwezig moeten zijn. Lay-out en uitstraling hebben ook een impact op het succes van je website. En dat hebben ze bij BARIAlink begrepen. We mochten de homepagina in een nieuw jasje steken. Ontdek het verschil zelf:
“We zijn allemaal heel blij met het werk dat jullie leveren. Leuke stijl!”
Valérie Quatannens , Disease state management specialist Bariatrics – Medtronic
1.000 leden
In november bereikten we de heugelijke mijlpaal van 1.000 BARIAlink-leden op de website. Ondertussen blijven we verder groeien en mogen we maandelijks heel wat nieuwe chirurgen verwelkomen.
E-mailcampagnes
E-mailmarketing is een onmisbaar onderdeel van een evenwichtige marketingmix. Ook voor BARIAlink is dit enorm belangrijk.
Met een gemiddelde open rate van 35,1% scoren we bovengemiddeld goed in vergelijking met de gemiddelde open rate (= 21.72%) in de sector van BARIAlink.
Het plan voor de toekomst
The next steps? De sociale media naar een volgend niveau tillen. Meer gevarieerde en dynamische content creëren. Paid advertising optimaliseren. Meer inzetten op LinkedIn. The best is yet to come!
En niet te vergeten: op 5 juni 2021 gaan we vieren, want dan bestaat BARIAlink 5 jaar. Het wordt een groots evenement, waarbij Tunity de nodige ondersteuning zal bieden. Denk aan: video’s, e-mailcampagnes & paid advertising.