Een frisse kijk op een innoverend merk

Voedingssupplementen voor paarden van de allerhoogste kwaliteit: dat is waar Global Medics zich in specialiseert. Wetenschappelijk onderzoek en samenwerking met de beste specialisten spelen daarin een cruciale rol. Dat betekent: eenvoud, duidelijkheid en herkenbaarheid. Het gevolg? De onderneming en het aanbod groeide enorm sinds de oprichting, maar de branding groeide niet mee. Dat maakt dat de look en feel van de verpakkingen van Global Medics producten aan een verjonging toe is. Eentje waarin herkenbaarheid primeert.

Global Medics zadeldekje
Global Medics zadeldekje

De noden

Een verhaal van innoveren, groeien en vormgeven

Global Medics streeft ernaar om bij te dragen aan een wetenschappelijke ondersteuning en ontwikkeling van voedingssupplementen in de diergeneeskunde en paardensport. Het bedrijf heeft sinds 2006 dan ook een volledig gamma ontwikkeld, in samenwerking met gespecialiseerde dierenartsen en onderzoekers. Zo wilt Global Medics dierenartsen ondersteunen bij de rehabilitatie bij complicaties, de ontwikkeling van sportprestaties en bij preventieve gezondheidszorg. Met hoogwaardige en klinisch bewezen ingrediënten die echt een verschil maken.

 

En wanneer zo’n professioneel niche merk als Global Medics een product moet vormgeven, moet dat vooral duidelijk zijn. Opvallend, herkenbaar en eenvoudig. Zo herken je als professional meteen elk product in het aanbod. Dat is belangrijk. Cruciaal zelfs. Maar die aanpak stoot op den duur op een struikelblok: door de continue investering in onderzoek en ontwikkeling groeide het aanbod producten, maar werd de eigen branding uit het oog verloren. En laat een consistente look nu wel het belangrijkste element zijn om die herkenbaarheid van producten te garanderen.

Global Medics producten
Global Medics logo mockup

Ons traject

Een herkenbaar merk met een nieuwe look

Global Medics creëert nicheproducten voor een heel specifieke doelgroep. Herkenbaarheid is dus alles. Zeker voor een onderneming die al sinds 2006 een positie als pionier inneemt in de sector. Stel je voor: je bent een dierenarts en wilt je patiënt enkel het allerbeste geven. Je kent het merk, je kent de producten. Door het consistent kleurensysteem van de producten vind je meteen wat je zoekt. Dat creëert gebruiksgemak en herkenbaarheid. Iets waar specialisten met weinig tijd uiteraard van genieten.

De verjongingskuur bestaat erin om niet zomaar de hele branding om te gooien, maar om de punten aan te pakken die verouderd of niet meer relevant zijn. We startten met de verpakking van de bestaande producten. We namen elk product onder de loep en ontwikkelden een vernieuwde versie die toch z’n eigen herkenbaarheid bleef behouden.

Bovendien ontwikkelden we een complete look en feel voor de nieuwe lijn. Hier bestond nog geen verpakking of geschiedenis voor. Carte blanche? Een beetje, want waar de huidige producten herkend werden aan hun donkere basis, vertrokken we voor deze nieuwe care-line met wit als startpunt.

Een brandbook met een verleden

Het is niet eenvoudig om de perfecte middenweg te vinden tussen herkenbaarheid en verjonging. Daarom werd het cruciaal om vast te houden aan een vastgelegde basis. Het enige probleem? Die werd eigenlijk nooit echt vastgelegd. Daarom vloeide er een nieuwe opdracht voort uit die initiële vraag om de verpakkingen te herbekijken: het opstellen van een compleet brandbook als basis om naar terug te grijpen bij de ontwikkeling van nieuwe productlijnen of producten. Zo kwamen we terecht in een omgekeerde wereld: van afgewerkte producten terugschakelen naar guidelines in een brandbook.

 

Snel zijn was dus de boodschap. Eigenlijk was dit een ‘last minute’ project. ‘Effe snel’, zeggen we al eens. Global Medics bevond zich op het tijdstip van de vraag op een cruciaal moment in de tijdlijn van hun ontwikkelen. Er ontstond een ‘nu of nooit’ gegeven, waardoor we pijlsnel de eerste resultaten op tafel moesten leggen. En dat deden we! Op slechts twee weken tijd ontwikkelden we een afgewerkt verhaal van de eerste verpakkingen, waarin we simultaan verder werkten. We maakten de juiste mensen vrij voor het project en creëerden een proces waarbij we snel de bal op en af konden kaatsen, om op korte tijd verbluffende resultaten te presenteren. Zelfs het brandbook namen we er zonder pardon bij.

Paarden in wei

Een gebruiksvriendelijke website

En de website? Die pakten we er ook ‘effe snel’ tussen. Al kun je dat natuurlijk met een korrel zout nemen. De bestaande website werd al een hele tijd geleden gebouwd door hun toenmalige partner. Dat betekent dat hij nogal statisch was. Niet gemakkelijk in gebruik en over het algemeen verouderd. Zeker in combinatie met de nieuwe look van de verpakkingen ontstond er zo een mismatch. De originele maker kon op dat moment niet flexibel genoeg handelen om snel een nieuwe versie klaar te hebben. Wij sprongen in en zorgden voor de nodige snelheid.

 

Onze specialisten creëerden een overzichtelijk, gebruiksvriendelijk geheel. Voor de gebruiker én degene die de website beheert. Daarbij werden er geen al te zotte visuele aanpassingen gedaan, maar keken we dus vooral naar de achtergrond. De toenmalige website miste een aantal belangrijke functionaliteiten, die we in de nieuwe versie konden voorzien.

Officieel Weglot partner

Een van de elementen die daarbij naar voren kwam? Meertaligheid! We creëerden in no time niet alleen een Nederlandstalige website, maar zorgden ook voor een versie in het Engels, Duits en Frans. Tunity is officieel Agency Partner van Weglot. Een vertalingsoplossing die heel snel én correct de nodige vertalingen maakt voor onze websites. Door deze tool toe te voegen worden automatisch de nodige vertalingen aangemaakt. Met één klik op de knop (letterlijk!) creëer je zo op vijf minuten tijd een vertaalde versie. Door de sterke techniciteit maar eenvoudige werkwijze voer je pijlsnel alle aanpassingen door op één plaats in de website. Dat bespaart enorm veel tijd en dus geld.

 

Automatische vertalingen? Die zijn correct en vlot, en voor sommige websites meer dan voldoende om de informatie op een bondige manier weer te geven. Heeft de website wat meer storytelling nodig, of is de tone of voice van cruciaal belang? Onze experten herlezen elke pagina en geven de nodige flair aan het geheel.

De toekomst

Een sterk merk met paardenkracht

Met het brandbook als uitgangspunt hebben we nu een sterke basis om in de toekomst nieuwe producten vorm te geven. Ook de bestaande producten worden nog steeds simultaan van een nieuwe look voorzien. We werken stuk voor stuk nieuwe labels uit, tot we het volledige assortiment hebben behandeld. Daarnaast werken we aan technische fiches, prijslijsten en andere nodige assets.

 

En ook in de toekomst staan wij aan hun zijde. Nieuwe lijn? Uitbreiding van het bestaande gamma? POS materiaal? Je kan wel stellen dat wij hun look & feel intussen vanbinnen en vanbuiten kennen. We kijken er dan ook naar uit om samen met onze klant te groeien.

Interesse om met ons samen te werken?

Vossal
BARIAlink