Jelles gedacht

Jelles gedacht

Afgelopen week stonden we bij Tunity toch wel een beetje versteld van wat we zagen. En dat kwam door een bizarre update in Google Ads. 

Technisch marketeer Jelle ging op onderzoek uit en geeft zijn mening over de veranderingen binnen Google.

Google beperkt data in zoektermenrapport en zorgt voor blinde vlek in ROI

Wat is er gebeurd?

Google heeft afgelopen week adverteerders op de hoogte gebracht over een nieuwe update in het zoektermenrapport: 

We are updating the search terms report to only include terms that were searched by a significant number of users. As a result you may see fewer terms in your report going forward.”

Adverteerders, die miljarden euro’s betalen om op Google Ads te adverteren, zien dus dat een significant deel van bruikbare data achtergehouden wordt door de technologiereus. Google geeft ons vanaf september 2020 minder gegevens zodat we minder geïnformeerde beslissingen kunnen nemen om onze campagnes te optimaliseren. Door die update dwingt Google elke data-driven marketeer twee stappen achteruit te zetten.

Kan ik nog weten welke zoekopdrachten klikken en conversies opleveren?

Helaas, Google zal ook data achterhouden van zoekopdrachten die clicks en conversies meten.

“Starting September 2020, the search terms report only includes terms that a significant number of users searched for, even if a term received a click. You may now see fewer terms in your report.”

Significant is duidelijk het key word (snap je hem) voor Google. Maar wat is een significant aantal? 1, 10, 58? 

In de loop der jaren hebben we honderden Google Ads-accounts beheerd waarbij we in het zoektermenrapport zoektermen met zeer lage aantallen gezien hebben, en dan spreken we over een klik per zoekterm. 

Natuurlijk maakt of staat een campagne niet bij een zoekterm met één klik. Maar de gezamenlijke waarde van zoektermen met lage aantallen bezorgt ons wel een enorme schat aan data waarop wij beslissingen nemen. Alle goede marketeers en zeker de datagedreven marketeers bij ons kennen de waarde van longtail data.

Wat is de impact?

Digital Agency Seer Interactive berekende de impact van de update op hun resultaten. Ze concludeerden dat Google Ads vanaf nu zoektermgegevens achterhoudt van 28% van je totale budget en 20.4% van je zichtbaarheid van zoektermen van al je klikken verwijdert.

Of anders gezegd:

  • Voor elke € 100.000 die er uitgeven wordt in Google Search, krijg je zoektermdata van € 71.000 van wat je uitgaf.
  • Voor elke 100.000 klikken die je krijgt, zie je zoektermdata voor slechts 77.900 van die klikken.
Voor de update
Na de update
€ 100.000
€ 98.700
€ 71.000
100.000 klikken
98.300
77.900

Waarom heeft Google dit gedaan?

Waarom Google de knip in deze schat aan informatie zet? Om privacyredenen. Ze zeggen er zelf het volgende over: 

“In order to maintain our standards of privacy and strengthen our protections around user data, we have made changes to our Search Terms Report to only include terms that a significant number of users searched for. We’re continuing to invest in new and efficient ways to share insights that enable advertisers to make critical business decisions.”

Wat Tunity hierover denkt...

Ergens kunnen we het begrijpen dat Google meer inzet op, (bijna pusht tot) automatisering en one-click-advertentie-oplossingen voor iedereen. Maar er moet wel voldoende transparantie zijn over de zoektermen. De kliks worden namelijk betaald door de adverteerders, de KMO’s, zelfstandigen…  die de transparantie nodig hebben om te weten of hun inspanningen voldoende opbrengen. 

We zullen door deze update niet meer volledig weten welke zoekopdrachten effectief geld opleveren en met welke zoektermen we geld verspillen. Laten we hopen dat Google niet te drastisch ingrijpt zodat we niet terugkeren naar een advertentiewereld waar de alombekende quote van John Wanamaker weer relevant wordt: “Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half.”

Nu Google de long-tail zoektermen data die beschikbaar is, begint te beperken, zullen ze ons meer in de richting van Smart Bidding sturen. Smart Bidding zal in de toekomst meer en meer de norm gaan worden voor Google.

Het is, nu meer dan ooit, het testen waard. Wij verhogen alvast onze tests met deze biedstrategieën. To be continued…

En, wat denk jij ervan?

Wij hebben onze mening gedeeld, maar zijn razend benieuwd naar wat jij hiervan vindt. Vertel het ons en deel het met je netwerk!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin