02 januari 2019

De psychologie van primaire kleuren in marketing en hoe je ze gebruikt voor meer conversies

Elke marketeer of ondernemer die conversie hoog in het vaandel draagt, zal begrijpen dat het toevoegen van een schaduw of het aanpassen van een achtergrond effect heeft op de uiteindelijke conversie en verkoop.

 

Kleuren spelen hierin een enorm belangrijke rol. Kleuren roepen emoties op, brengen subliminale boodschappen over en hebben een grote impact op ons besluitvormingsproces. Als ondernemer of marketeer is het dus enorm belangrijk dat je de psychologische kracht van kleur onder de knie hebt.

Kleurrijke beer mural
Kleurrijke beer mural

Het belang van kleur

Een recent onderzoek van Kissmetrics heeft aangetoond dat 84,7% van de consumenten kleur citeren als de belangrijkste reden waarom ze een bepaald product kopen en dat ze advertenties in kleur 42% meer lezen dan dezelfde advertenties in zwart-wit.

 

Dat zijn enorm krachtige cijfers! En het laat zien dat kleur geen basiselement is dat je gewoon kan overslaan.

 

In dit artikel analyseren we de primaire kleuren in marketing, zodat je ook hun psychologische kracht en toepassingen in de echte wereld leert begrijpen.

De psychologie van primaire kleuren in marketing

Primaire kleuren of basiskleuren zijn de eerste laag op het kleurenwiel en de bouwstenen voor elke andere kleur. Het is dus logisch dat we met deze kleuren beginnen:

De psychologie van kleurmarketing: rood

Marketingeffecten van rood

Rood is een kleur die domineert. Het heeft enorme psychologische en fysieke effecten op kijkers en wordt veel gebruikt in marketing. We associëren het met twee van onze meest krachtige psychologische triggers:

  • seksualiteit
  • de dood

 

Rood kan gebruikt worden om romantiek, liefde en seksualiteit weer te geven, evenals agressie, bloed en kwaad. Het zijn die triggers die van rood zo’n krachtige aandachtstrekker maken.

 

De kracht om het oog te trekken, neemt ook toe. De rode loper is daar een goed voorbeeld van.

 

Het is ook bewezen dat de kleur fysieke effecten heeft, waardoor de bloedcirculatie, ademhalingssnelheden en zelfs het metabolisme toenemen. Die toename van het metabolisme zorgt eigenlijk voor honger en is een van de redenen dat de meeste fastfoodketens en restaurants rood hun in branding en promoties hebben.

Gebruik van rood in de praktijk

Het vermogen van rood om de aandacht te trekken en relevantie te creëren, maakt het een aantrekkelijke propositie, maar vanwege zijn dominante aard moet je er spaarzaam mee omspringen.

 

De kleur is perfect voor kortdurende, onregelmatige promoties zoals solden en aanbiedingen. De volgende keer dat je door de winkelstraat loopt, zoek je een winkel met een uithangbord in het venster. Wedden dat het bord rood is? Als jij dit wilt gebruiken, raad ik je aan het op dezelfde manier te doen.

De psychologie van kleurmarketing: geel

Marketingeffecten van geel

Geel is een interessante kleur. Het kan verschillende effecten hebben, afhankelijk van de schaduw. Licht en helder geel roepen geluk op. Ze veroorzaken gedachten over de zomer, zon en warmte. De psychologische effecten daarvan activeren optimisme en positiviteit.

 

Dezelfde tint lichtgeel kan echter ook als waarschuwing dienen. Verkeersborden en ‘gevaar’ zijn daar een goed voorbeeld van.

 

Donkerder geel als goud, creëert een gevoel van rijkdom, belang en oudheid, wat met name handig is voor merken die naar het topsegment van de markt proberen te streven.

Gebruik van geel in de praktijk

Het vermogen van geel om optimisme en geluk te creëren, is een krachtige stimulans in campagnes die energie proberen te creëren en speelsheid tonen.

 

Het is een opvallende kleur en merken die het gebruiken zijn direct herkenbaar.

 

Het waarschuwingsgevoel dat lichtgeel triggert, is handig voor het maken van herinneringen. Merken zoals Post-It hebben die link gebruikt om hun profiel op te bouwen in een zeer brede, onbeschermde markt.

 

Het wordt ook op deze manier gebruikt door ’s werelds grootste online retailer, Amazon. Daar wordt het gebruikt als een ‘Add to Cart‘-knop. Hun investering in conversieoptimalisatie bewijst dat geel echt een krachtig effect kan hebben op aankoopbeslissingen.

 

Donker geel, met name op een zwarte achtergrond, wordt vaak gebruikt door merken die een luxe uitstraling rond hun promotie proberen te creëren.

De psychologie van kleurmarketing: blauw

Marketingeffecten van blauw

Blauw is de favoriete kleur van het internet en daar is een goede reden voor. Blauw is de meest gebruikte kleur op het wereldwijde web omdat het vertrouwen, rust en eerlijkheid uitstraalt.

 

Blauw is ook ongelofelijk veelzijdig. De lichtere tinten zijn levendig, in het oog springend en fris, met duidelijke verbindingen met kristalheldere zeeën en zomerse luchten. Die helderdere blauwvariaties hebben ook verfrissende effecten, waardoor het de perfecte achtergrond is voor een hele reeks verschillende bedrijven.

 

We koppelen donkere tinten blauw aan veiligheid en vertrouwen, waardoor ze de perfecte keuze zijn voor banken, financiën en andere vergelijkbare, professionele industrieën.

Gebruik van blauw in de praktijk

Blauw is een uitstekende keuze voor elk merk dat zogenaamde blackboxproducten verkoopt. Een blackboxproduct is iets dat niet gezien of aangeraakt kan worden, denk aan banken, software, beveiliging of marketingdiensten.

 

Als kleur van vertrouwen is het ook een uitstekende keuze voor campagnes die te maken hebben met gezondheid. Denk aan de tandpasta in je badkamer, bevat die hun branding blauw? Oral-B, Aquafresh, Sensodyne, zijn in hun branding allemaal van blauw voorzien. Hetzelfde geldt voor veel andere niches die gezondheids- en fitnessproducten verkopen.

 

Dankzij zijn sterke banden met veiligheid en vertrouwen, wordt donkerblauw een geweldige optie voor bedrijven die in professionele sectoren handelen.

 

Ondanks alle nuttige toepassingen, werkt blauw niet goed in de voedingsmiddelenindustrie. Er zijn maar weinig natuurlijke voedingsmiddelen die blauw bevatten en daardoor heeft de kleur geen verband met eten, honger of voedsel. Als je voedingsproducten verkoopt, blijf dan weg van blauw.

 

Blauw mag met andere woorden niet onderschat worden bij het gebruik in jouw marketingcampagnes. Het heeft sterke, psychologische effecten die duidelijk verwijzen naar koopbeslissingen. Als je het vertrouwen wilt vergroten, gebruik je blauw (met wit) op je landingspagina’s.

 

Heb je genoten van deze blogpost en wil je graag dat we ook eens de secundaire kleuren onder de loep nemen? Laat het ons weten!

Vorige
Volgende