31 december 2018
Voorspellingen zeggen dat tegen 2020 50 procent van alle zoekopdrachten uit voice searches zal bestaan. Niet zomaar een trend dus, maar een must om mee op te nemen in je SEO-strategie. Optimaliseer je website en marketingstrategie op tijd, zodat je blijvend gevonden wordt in de zoekmachines.
Als je dus nog twijfelde aan de kracht van voice search in het nieuwe jaar: hier is je antwoord. Het fenomeen wordt sterker en sterker, en belooft nog heel wat mooie dingen met zich mee te brengen. Voorlopig betekent dat niet dat gewone search niet meer relevant blijft, maar wel dat dit niet meer het enige is waar jij je SEO-strategie op moet focussen.
Amazon Echo, Siri, Google Home… Het zijn allemaal tools die tegenwoordig in het dagelijks leven gebruikt worden. Dat gaat niet enkel over het opvragen van willekeurige weetjes, maar ook over concrete informatie van lokale bedrijven, bijvoorbeeld. Een onderzoek van BrightLocal in de Verenigde Staten toont aan dat 46 procent van alle voice searchers dagelijks op die manier op zoek gaat naar een lokale onderneming. 27 procent bezoekt een lokale website na zo’n zoekopdracht. Nog meer cijfers? Tegen 2020 zal 30 procent van alle zoekopdrachten niet meer verlopen via een scherm. Spannend!
En toch blijft de vraag: wat moet jij daar nu mee als onderneming? Het is vooral belangrijk dat jij er rekening mee houdt dat jouw klanten ook gebruikmaken van voice search, of dat in de nabije toekomst zeker zullen doen. Jij zal je dus moeten aanpassen om blijvend gevonden te worden door je doelgroep, met een plan voor ‘voice search optimization’. De bestaande SEO-ranking-factoren blijven over het algemeen belangrijk. Zo is de veiligheid van je website cruciaal, net als de site speed en je domain authority. Wat er wel verandert? Dat lees je hier.
Om te beginnen iets dat eigenlijk heel logisch is. Als je spreekt, gebruik je automatisch andere woorden dan wanneer je een zoekterm in een zoekmachine typt. Je gebruikt automatisch spreektaal. Dat is natuurlijker, en dat merk je meteen in de zoektermen waar jij vanaf nu beter de focus op legt.
Als je op zoek gaat naar de beste series van 2018 zul je al snel typen: ‘Beste serie 2018’, of ‘Top 10 series 2018’. Stel je die vraag met voice search, dan stel je waarschijnlijk letterlijk die vraag: ‘Wat zijn de beste series van 2018?’ Zoektermen via voice search zijn gemiddeld 75 procent langer. Een groot verschil.
Dat brengt ons naadloos bij het volgende: via voice search gebruik je veel meer vragen, en veel minder statements. Je zal dus minder bij elkaar geraapte woorden vormen, maar eerder letterlijke vragen stellen.
Hoe je daarmee aan de slag gaat? Doe eens een bevraging bij je huidige klanten, over wat zij eigenlijk allemaal over je product of dienst willen of wilden weten. Doe keyword research, en denk daarbij aan natuurlijk taalgebruik en vragende zinnen, alsof je een conversatie aangaat. Formuleer op basis daarvan een aantal vragen, en vat ze samen in een FAQ-pagina.
Ook blogposts op basis van die vragen zijn een topidee! Wil jij weten welke bevragingen jij kan doen voor jouw business om bruikbare informatie te ontdekken zoals de foto hierboven? Neem contact met ons op!
Om er zeker van te zijn dat Siri en andere virtuele stemassistenten jouw website kunnen lezen, maak je best gebruik van structured data of markup. Dat zijn stukjes code of markeringen die je toevoegt aan de inhoud van je website om de content op zo’n manier te structureren dat ze leesbaar wordt voor zoekmachines.
Hoe beter je hier gebruik van maakt, hoe groter de kans dat jouw content in de Answer Box van Google terechtkomt. Dat is de zogenaamde featured snippet die bovenaan de zoekresultaten tevoorschijn komt. Die inhoud wordt nog beter opgepakt door jouw virtuele assistent.
Als je weet dat veel voice search users op zoek gaan naar lokale bedrijven, dan zorg je er maar beter voor dat jouw Google My Business-account tiptop in orde is. Denk maar aan al die keren dat jij op zoek ging naar een ‘restaurant in Antwerpen’, of ‘tapasbar in Brussel’. Op basis van die zoekopdracht word je waarschijnlijk al gevonden als jij gebruik maakt van die termen op je website. Maar wat als iemand via voice search op zoek gaat naar ‘een pizzeria in mijn buurt’?
Bij woorden als ‘in mijn buurt’, ‘dichtbij’, ‘in de buurt’ trackt Google meteen je locatie om relevante voorstellen te doen voor plaatsen in jouw buurt. Daarvoor heeft Google dus ook je effectieve locatie nodig. Die haalt de zoekmachine uit je My Business-account. Zorg er dus voor dat je jouw bedrijfsnaam, e-mail, adres en telefoonnummer ingevuld hebt, maar dat je ook openingsuren en andere relevante informatie meegeeft over jouw bedrijf. Zo help je Google een handje.
We weten al dat meer dan de helft van alle zoekopdrachten van mobiele apparaten afkomstig is. 20 procent van de mobiele zoekopdrachten zijn voice searches. Je zal dus ook een stevig plan van aanpak moeten opzetten voor je mobiele strategie. Een paar tips:
Versta je me nu? Voice search is er, en je kan het niet meer ontkennen. Die optimalisaties zijn dus meer dan welkom! Hulp nodig, of zin in meer tips? Kom eens bij ons langs.
Interesse?
Contacteer ons
We gebruiken cookies op onze website om jou de meest relevante ervaring te bieden en persoonlijke advertenties te voorzien door je voorkeuren en herhaalde bezoeken te onthouden. Door op "accepteer alle" te klikken, stem je in met het gebruik van alle cookies. Je kunt echter ook naar "Instellingen" gaan om gecontroleerde toestemming te geven.