18 mei 2019

Google Ads: meer tekens, meer ruimte, meer kans op visibiliteit

smartphone Google Ads mockup
smartphone Google Ads mockup

Wat is Google Ads?

Google Ads is de nieuwe benaming voor het advertentieprogramma van Google: Google Adwords. Met Google Ads kan je adverteren in de zoekresultaten van Google. Je kan heel specifiek adverteren op zoekwoorden om zo op een relevante manier jouw doelgroep te bereiken.

Je hebt verschillende soorten advertenties die je kan maken. Je la, kiezen voor:

  • Zoekadvertenties: tekstadvertenties die in de Google-zoekmachine weergegeven worden.
  • Display advertenties: tekst- en banneradvertenties op websites die in het Google Netwerk zitten.
  • Video-advertenties: video- en banneradvertenties die weergegeven worden op YouTube.
  • Appadvertenties: tekst- en banneradvertenties op Google en het Google Netwerk.

 

Er zijn dus verschillende manieren om te adverteren in Google Ads. Maar wat zijn de voordelen dan?

Voordelen van Google Ads Snel jouw gewenste doelgroep benaderen

Een groot voordeel is dat je snel de doelgroep kan benaderen die op zoek is naar jouw product of dienst. De gouden regel is: hoe relevanter de pagina en de zoekwoorden, hoe groter de kans op een betere relevance score en toppositie.

Kosten en CPC onder controle houden

Je weet altijd welke kosten je per dag en per maand zal hebben. Je stelt gemakkelijk een dagbudget in en Google zal dat dagbudget niet overschrijden. Daarnaast bepaal je hoeveel je maximaal betaalt per klik. Zo kan je zelf uitreken hoeveel kliks je minimaal krijgt voor een bepaald budget.

Advertenties bijna direct zichtbaar

Van zodra je een campagne gemaakt hebt, verschijnen de advertenties relatief snel in Google. In tegenstelling tot het publiceren van een artikel in een krant of website, heb je de controle wanneer een advertentie online staat.

Controle en flexibiliteit

Buiten het budget heb je controle over vrijwel alles. Zo kan je jouw product of dienst richten op:

  • een specifiek zoekwoord;
  • geografische gebieden;
  • bepaalde dagen en tijdstippen;
  • hoe je de advertentie schrijft;
  • de landingspagina die je zelf wenst;
  • de taalinstellingen van jouw doelgroep.

Conversies zelf instellen

Stel zelf in waar je jouw campagnes op wilt richten. Wil je meer verkopen? Dan kies je voor een conversiegerichte aanpak. Wil je bekender worden bij jouw doelgroep? Dan ga je voor een brand awareness campaign. Je kan trouwens niet alleen zoekwoorden toevoegen, maar ook uitsluiten. Zo target je heel nauwkeurig om jouw doelgroep zo effectief mogelijk te bereiken.

50% van gebruikers klikt op ad

Uit meerdere studies blijkt dat ongeveer 50 procent van alle bezoekers op advertenties klikt. Adverteren is dus zeker zinvol. In de statistieken zie je in één oogopslag hoeveel bezoekers geklikt hebben op jouw campagne en advertentie. Zo optimaliseer je gemakkelijk jouw campagnes om een lagere prijs per klik te bekomen.

Meerdere campagnes tegelijk

Heb je een winkel met meerdere producten? Of bied je meerdere diensten aan? Met Google Ads stel je meerdere campagnes in per product, dienst, locatie en nog veel meer.

Gedetailleerde prestatierapporten

Elke advertentie of campagne is anders. Met Google Ads check je welke advertenties en campagnes beter scoren dan anderen.

Handige extensies

Advertentie-extensies zijn de sleutel om bezoekers te overtuigen om de klikken. De Click-Through Rate (CTR) stijgt aanzienlijk door het toevoegen van extensies. Er zijn 5 soorten extensies. Je kiest uit een recensie-extensie, sitelinks, oproepextensies, app-extensies of locatie-extensies. Hieronder zie je een voorbeeld van een locatie-extensie en sitelinks.

Nog relevantere advertenties op Google

Ondertussen ken je alle voordelen van Google Ads. Maar wacht, the best is yet to come! Een nieuwe update van het platform geeft meer mogelijkheden om een doelgroep nog beter en gerichter te bereiken. Wat is er veranderd?

  • De tekstadvertentie wordt fors uitgebreid. Nu kan je naast twee koppen nog een derde kop toevoegen.
  • Daarnaast kan je zelfs een tweede beschrijving toevoegen.
  • Het aantal tekens van de beschrijving wordt verhoogd van 80 naar 90 tekens.
  • In totaal zijn er dus 4 beschrijfregels die je kan gebruiken. Dat wil niet zeggen dat Google alles gaat tonen.

Tips om maximale uit Google Ads te halen

Om af te sluiten, geven we je graag enkele tips om zoveel mogelijk uit Google Ads te halen. Deze tips zorgen voor een hogere conversie en hogere CTR op de lange termijn. Houd ze zeker in het achterhoofd bij het maken van campagnes.

  • De belangrijkste Unique Selling Propositions (USP’s) zet je in kop 1, 2 of beschrijvingsregel 1. De nieuwe kop 3 of beschrijvingsregel 2 worden niet altijd weergegeven, dus let hier zeker op.
  • Zet in de beschrijvingsregels vooral de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Door de grotere hoeveelheid tekst bestaat de kans dat bezoekers dit minder lezen.
  • Gebruik hoofdletters bij woorden die belangrijk zijn om te lezen. Ook speciaal toegestane tekens zoals  ‘&, € en %’ zijn interessant om de advertentie meer te laten opvallen.

 

Google Ads wordt dynamischer en daar worden we als marketeers blij van. Google zal de komende tijd nog meer updates lanceren. Daar zijn we zeker van. We zijn benieuwd wat het resultaat van onze nieuwe campagnes zal zijn. Heb jij al zin om te starten met de nieuwe Google Ads?

Vorige
Volgende