03 juli 2020

SEO verbeteren met AI

Artificial Intelligence (AI) kent naast haar algemene populariteit ook een ongekende kracht voor je Search Engine Optimization (SEO)! Eenmaal je over die AI knowhow beschikt, schiet jouw SEO de hoogte in. In deze blogpost delen we hoe en waarom wij AI gebruiken bij de SEO-copy van onze klanten.

Post-it merkregistratie
Post-it merkregistratie

Waarom AI inzetten voor je SEO?

Eerst en vooral is het belangrijk om weten dat de ranking in zoekmachines – waar jij als bedrijf of merk zo hoog mogelijk wilt staan – ‘simpelweg’ tot stand komt door AI, meer bepaald door machine learning.

 

Voorheen keken zoekmachines enkel naar het zoekwoordengebruik op de pagina zelf, zonder rekening te houden met de juiste context.

 

Als ondernemer, bedrijf of merk wil je kwalitatieve bezoekers aantrekken: bezoekers die vinden wat ze zoeken en daar voldoende waarde uit halen om vervolgens tot klant geconverteerd te worden. Tijdens die periode zagen we dat de zoekresultaten lang niet optimaal waren. Zeker wanneer ook het profiel van de bezoeker onduidelijk was voor de zoekmachine. Dat is vandaag, dankzij Artificial Intelligence, een heel ander verhaal!

 

Zoekmachines gebruiken nu AI om beter te voldoen aan de behoeften van de consument. Dit betekent dat marketeers moeten kijken naar manieren om aan die vereisten te voldoen. Dat doen wij nu dan ook voor onze klanten. Onze digitale marketeers en SEO-experts maken vandaag gretig gebruik van enkele geweldige AI-tools met ongezien concurrentievoordeel for the win!

Optimaliseer je content met een antwoord op de zoekvraag

We spreken hier terug over het contextverhaal: “Make valuable content, that creates an impact, in the right context, at the right time.” Het is en blijft ontzettend belangrijk dat zoekmachines jouw website als betrouwbare bron interpreteren voor mensen die naar je producten of diensten op zoek zijn.

 

Wellicht zegt E-A-T je wel iets? ExpertiseAuthoritativeness en Trustworthiness. De ranking van bedrijven of merken die met goede (en waardevolle) content aantonen dat ze expert zijn in hun vakgebied, autoriteit uitstralen en vooral ook betrouwbare informatie bieden, gaat veel hoger zijn dan die van bedrijven die dat niet doen. Content stays King, die laat je dan ook best schrijven door experten!

 

De belangrijkste kapstokken zijn:

  • Wees transparant (en authentiek) over wie je bent. Laat je teamleden aan het woord, deel contactgegevens en links naar persoonlijke profielen (mensen doen zaken met mensen)
  • Genereer links van websites met een hoge autoriteit (in jouw vakgebied)
  • Refereer naar betrouwbare bronnen
  • Schrijf geen sprookje, dat hebben zoekmachines snel door: schakel experts in voor contentcreatie en SEO-copy
  • Zorg voor gepersonaliseerde content in de marketingfunnel

 

Laat dit doen door digitale marketeers en SEO-experten die AI-tools kunnen lezen en gebruiken. Dan mag je gerust zijn dat de zaken hierboven op-en-top geoptimaliseerd zijn voor AI-gestuurde zoekmachines. We moeten met dezelfde wapens als de tegenstander ten strijde trekken!

Niets boeit een klant meer dan te weten dat een merk heeft nagedacht over het personaliseren van zijn berichten.

Naast betrouwbaarheid staat personalisatie ook aan de top voor een goede SEO.
Consumenten willen – meer dan ooit – het gevoel krijgen dat bedrijven hen waardevol genoeg vinden, om inhoud te produceren die op hun individuele zorgen en behoeftes afgestemd zijn. Zoekmachines erkennen dit en belonen bedrijven die dit goed aanpakken.

 

Die personalisatie is trouwens niet alleen cruciaal voor je SEO, maar ook voor je customer success! Uit onderzoek blijkt dat 80 procent van organisaties die omzetdoelen overschreden hebben, beschikken over een een gedocumenteerde personalisatiestrategie.

 

Nu, om je marketingfunnel volledig te voorzien van gepersonaliseerde content ben je wel een tijdje zoet! Daarnaast mag je er zeker van zijn dat zoekmachines alleen maar slimmer worden. Ze krijgen een beter gevoel van wat klanten zoeken. Wij zien het dan ook als noodzakelijk om AI-tools te gebruiken om te blijven voldoen aan de behoeften van de consument.

 

Hieronder enkele concrete zaken die AI-tools mogelijk maken op vlak van (gepersonaliseerde) content:

  • Dynamische inhoud (die zich aanpast naargelang de behoefte van de gebruiker)
  • Specifieke landingspagina’s
  • Unieke gebruikerservaringen op basis van gedragingen en consumentengegevens

 

Hierdoor herkennen we de intentie van klanten, wat digitale bedrijven in staat stelt hun winst tot 15 procent te verhogen!

The real value? Expert and machine working together!

Wanneer we alles uit dit artikel bundelen komt het er eigenlijk op neer dat de ‘standaard’ SEO-tricks anno 2020 gehandhaafd moeten blijven. Zoals je weet, kost dat tijd.

  • Je hebt hoogwaardige inhoud nodig die bezoekers geven wat ze vragen.
  • Er moeten relevante backlinks klaarliggen.
  • De bezoektijd op je webpagina’s moet stijgen (door goed geschreven copy in een waardevolle context).
  • Je moet de sociale interactie met je doelpubliek weten te verbeteren.

 

Met behulp van AI-tools worden websites écht relevant voor de doelgroep en gaat de trafiek gegarandeerd de hoogte in.
Onze digitale marketeers hebben zich intussen gespecialiseerd in de toepassing van AI-tools bij SEO-copy. Het ‘match level’ van bezoekers en dus potentiële klanten met de producten en diensten van onze klanten is drastisch gestegen! We zien hierdoor heel duidelijk volgende Key Performance Indicators (KPI’s) van onze klanten de hoogte in gaan:

  • De Click-Through Rate (CTR) schiet de hoogte in
  • Een opvallend, stijgend aantal kwalitatieve bezoekers weet de websites van onze klanten te vinden
  • Met als logisch gevolg dat de Conversion Rate (CVR), naar een offerteaanvraag of aankoop, ook toeneemt

 

Een voorbeeldje van onze klant Belgian Solar hieronder. Jawel, de stijging die je ziet, hebben we te danken aan de toepassing van AI.

De conclusie?

AI kan op grote schaal inzichten uit data halen. Dat maakt de technologie perfect voor SEO, die tonnen data genereert en gedreven wordt door inzichten. En AI maakt het niet alleen gemakkelijker om betere inzichten uit zoekgegevens te halen, het maakt het ook mogelijk om dit in realtime te doen.

 

Trek met dezelfde wapens als jouw concurrenten ten strijde naar de zoekmachines en krijg een oneerlijk voordeel ten opzichte van je concurrentenLet’s go to war together: contacteer onze AI- en SEO-experts!

Vorige
Volgende