juni 5, 2024

Tracking met third-party cookies: uitdagingen en oplossingen

Wie het afgelopen jaar heeft opgelet, weet het: tracking en het meten van digitale acties zijn verleden tijd. Apple begon met het blokkeren van cookies, gevolgd door andere browsers. Geen probleem als je weet dat Google de grootste zoekmachine is, maar Google had besloten om eind 2024 ook het gebruik van third-party cookies te blokkeren. Fast forward naar april 2024, waar Google terugkomt op die beslissing. Third-party cookies mogen nog even blijven.

Third party cookies - cookieless tracking
Third party cookies - cookieless tracking

Gevaar geweken? Niet helemaal. Hier zijn drie belangrijke redenen:

  • Privacy-initiatieven van Google: de nieuwe consent mode heeft al tot dataverlies geleid. Zonder actie verlies je belangrijke data.
  • Complexiteit van oplossingen: vertrouwd raken met cookie-alternatieven is cruciaal. Ken hun voor- en nadelen.
  • Belang van benchmarks: uitstellen van de overstap naar nieuwe trackingmethoden vermindert je inzicht in de impact en nauwkeurigheid van je gegevens. Begin al maar met experimenteren dus!

Maar wat zijn de verschillende mogelijkheden en welke past het beste bij jou? Ontdek het hieronder. We houden deze lijst up-to-date, want het digitale landschap verandert continu.

Short and sweet: wat zijn cookies?

Back to the basics. Wat is een cookie? Een cookie is een stukje code dat informatie bijhoudt. Dit kan van de site zelf zijn (first-party), zoals het onthouden van je wachtwoord. Of van een derde partij (third-party) zoals Meta of Google Analytics.

Door veranderingen in de privacywetgeving zitten vooral third-party cookies in de problemen. Zonder die cookies heb je als bedrijf veel minder zicht op de effectiviteit van je marketing.

Blijf meten zonder problemen: drie opties

Hoe meten we zoveel mogelijk data zonder in de privacyproblemen te komen? Er zijn momenteel drie oplossingen. We updaten deze lijst als er nieuwe bijkomen.

  1. Plugin-magic: voor WordPress-websites die niet te complex zijn. Gedetailleerde e-commerce tracking is hier moeilijker mee.
  2. Switch van analytics platform: platformen met een infrastructuur in de EU lossen veel problemen op. Denk aan Piwik Pro en Matomo. Hier zijn gratis versies van beschikbaar, maar zonder support. Goed voor analytics, maar niet voor Meta of Google Ads. Daarvoor heb je een extra oplossing nodig.
  3. Server side tracking: de meest robuuste, maar ook duurste oplossing. Bij server side tracking verzamel je data eerst op je eigen server (first party) om deze dan door te sturen naar andere platformen. Dit komt met een prijskaartje, maar je hebt wel de volledige controle. Partijen zoals Stape bieden goedkope serveropties aan.
Plug-inAnalytics + extra oplossingServer side tracking
Ideaal voorKleine WordPress websites Niet WordPress websites of grotere sitesGrotere websites
Kostprijs softwareGratis (met betaalde optie)Gratis tot een bepaalde hoeveelheid verkeer Geen gratis versie, kan snel oplopen bij grote sites
Vereiste technische kennisHeel beperktMedium kennis van tracking opzettenZeer hoog
Wisselen van set-upHeel eenvoudig, alles kan blijven zoals het isMoeilijk, platformen meten anders, je data start van 0Relatief makkelijk, verder bouwen op de bestaande set-up
Volledigheid van de oplossingVoor eenvoudige zaken voldoendeZeer volledigZeer volledig

 

 

 

Iedere situatie is anders en jouw site kan een maatwerkoplossing nodig hebben. Contacteer ons vrijblijvend om samen de beste oplossing te vinden. Onze experts begeleiden je van A tot Z.

 

Zit je vast? Geen zorgen, wij zijn er voor je!

Volgende