september 5, 2018

Traditionele linkbuilding is dood, welkom TRUST-methode!

Linkbuilding is dood”, als SEO-marketeer kom je het regelmatig tegen in je nieuwsfeed op LinkedIn of FacebookLinkbuilding is helemaal niet dood en dat gaan wij bewijzen met ongeziene resultaten.

Gerelateerd: 10 SEO-tools die onmisbaar zijn in elke SEO-strategie

creative marketeer
creative marketeer

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een grijze zone voor veel marketeers. De woorden zeggen het zelf: het is een methode om links op te bouwen. Jouw website wordt door Google opgepikt omdat externe websites naar jouw website linken. Hoe meer websites naar de jouwe linken, hoe groter de kans is dat Google jouw website een bepaalde autoriteit gaat geven.

 

Er zijn wel grote verschillen in linkbuilding. Je kan links ontvangen van startpagina’s en van spammy websites. Of van websites met autoriteit in jouw branche. Het zijn net die laatste links die interessant zijn om hoger te ranken in Google. Maar hoe begin je daar nu aan?

De TRUST-methode

Alles draait om links, kan je nu denken. Het gaat natuurlijk heel wat verder dan dat. Het is een combinatie van ijzersterke links, een snelle website en content waarvan je omver geblazen wordt. Daarom is de TRUST-methode ideaal. TRUST staat namelijk voor:

 

  • Trending topic
  • Research and analysis
  • Unique takeaway
  • Simple visual
  • Tactical promotion

 

Je legt de focus niet op content die levenslang interessant blijft. Je legt de focus op trends, op zaken die in de wereld en jouw kringen spelen. Verpak het feestelijk met een uitnodiging om te delen en tada: je hebt content waar bedrijven naar willen linken.

TRUST stap voor stap uitgelegd

Het klinkt allemaal gemakkelijk en dat is het eigenlijk ook. Volg de TRUST-methode stap voor stap en je zal goede resultaten zien. We beginnen bij het begin en geven altijd een voorbeeld.

Stap 1: vind hot news in jouw branche

In welke branche je ook zit, er gebeurt altijd wel iets. Over alles schrijven moet natuurlijk ook niet, wel over zaken die je zelf graag leest. Kijk bijvoorbeeld eens op de tool van Google: Google Trends. Of kijk naar magazines en nieuwswebsites van jouw vakgebied. Wedden dat je binnen de 5 minuten een topic vindt om zelf over te schrijven?

 

Voorbeeld: Tunity is een strategische, digitale partner voor veel topbedrijven. Onze topics gaan voornamelijk over strategie en marketing. Een trending topic is bijvoorbeeld ‘de nieuwe Google Search Console’ of ‘de socialmediatrends van de maand’. Onze inspiratie halen we bijvoorbeeld uit ondernemersmagazines als FrankWatchingBloovi en DutchCowboys.

Stap 2: onderzoek je concurrenten en jezelf

Hoe kan je jouw lezers echt boeien met jouw artikel? Door zelf alles te onderzoeken en te kijken wat werkt en niet werkt. Door zelf te testen en vooral harde cijfers te verzamelen. Waarom? Cijfers en data zijn kennis. Kennis die je verzameld hebt om een expert te zijn in een bepaald vakgebied.

 

Voorbeeld: als we een artikel schrijven over de ‘nieuwe Google Search Console’, dan beginnen we met fieldwork. Hoe ziet de nieuwe console eruit? Welke functies zijn erbij gekomen? Wat is de User Experience (UX)? Heeft het effect op de zoekresultaten?

 

Daarna gaan we testen. Kan je met de nieuwe tool hoger in Google geraken? Ranken concurrenten nu hoger dan ons of net niet? Door alles grondig te analyseren en te staven, geven we waardevolle informatie aan onze lezers die ze zelf ook kunnen inzetten voor hun website.

 

GERELATEERD: GRATIS LINKBUILDING, HOE BEGIN JE ERAAN?

Stap 3: titel is key

Een toptekst waar je inspeelt op een trend en jouw expertise laat zien, check! Maar hoe val je op? Met een spraakmakende titel die aanzet tot lezen. We willen ook niet dat je clickbait (een ongelofelijke titel zodat je toch doorklikt) maakt, maar gewoon een goede titel die aanzet tot lezen.

Voorbeeld: ons artikel over de nieuwe Search Console is af. In dit artikel spreken we over de nieuwe functies en waarom je onrechtstreeks hoger in Google geraakt. Als titel kiezen we bijvoorbeeld voor: ‘25% meer bezoekers dankzij de nieuwe Search Console. Zo begin je eraan’. Trekt aan, niet?

Stap 4: visuals doen delen

Voorbeeld: voor de Google Search Console laten we in een infografiek zien hoeveel meer bezoekers er naar onze website komen. Zo zie je in één oogopslag het effect en ben je sneller bereid de afbeelding te delen. Want sharing = caring 😉

 

Hoe goed jouw onderzoek, content en titel ook mag zijn, deze stap mag je zeker niet vergeten. Vat heel jouw onderzoek of analyse samen in één afbeelding. Dat is de sleutel tot succes. Laat lezers een samenvatting zien in die afbeelding of infografiek.

Stap 5: vind bedrijven die eerder schreven over jouw onderwerp

Als je een website met meer dan 10.000 bezoekers per maand hebt, dan mag je stoppen bij stap 4. Heb je minder bezoekers? Dan moet je op zoek gaan naar relevante websites. Websites die eerder over jouw onderwerp schreven en interesse hebben in jouw artikel. Zo willen ze misschien een backlink in hun artikel leggen of enkele afbeeldingen van jou in hun artikel zetten.

 

Voorbeeld: als we gewoon in Google Nieuws zoeken op ‘Search Console’, dan vinden we heel wat artikels die bedrijven geschreven hebben. Door hen te mailen en een goed voorstel te doen, bestaat de kans dat ze hierop ingaan.

TRUST-methode in de praktijk

In de praktijk merken we dat de TRUST-methode enerzijds goed werkt en anderzijds soms weer niet. We merken vooral dat je moet inspringen op een artikel dat trending is en waar nieuwssites naar willen linken. Een infographic nemen andere websites graag over, maar let op! Niet elke website vermeldt de bron en zo loop je vaak een link mis. Tip: voeg jouw logo toe in een hoek van de afbeelding.

 

Weet je zelf niet goed waarover je kunt schrijven of wat hot is in jouw branche? Wij schrijven met plezier artikels en zorgen dat jij autoriteit krijgt in Google. Contacteer ons snel voor een vrijblijvend gesprek!

Vorige
Volgende