oktober 23, 2020

Tunity Thoughts: designopfrissing voor LinkedIn

Je leest het goed: ook LinkedIn komt met een nieuwe look en feel! Het is te zeggen: een opfrissing van de huidige feed én een paar nieuwe features die het leven op dit sociale platform voor professionals net iets socialer maken. Denk: stories en video meetings. Interessant? Laten we een kijkje nemen!

Smartphone mockup LinkedIn
Smartphone mockup LinkedIn

What's new: look en feel van LinkedIn

Een beetje achtergrondinformatie

Het is al meer dan vijf jaar geleden dat LinkedIn een¬†revamp¬†kreeg. De afgelopen jaren kregen zowel Facebook als Instagram w√©l al een paar fijne updates. Hoog tijd dus voor een tikje moderniteit, ook voor de professionals onder ons. Met meer dan 700 miljoen gebruikers over de hele wereld kan het platform niet achterblijven, want jij weet net zo goed als wij dat het cruciaal is om je gebruikers ge√ęngageerd te houden.

 

Doelstelling:¬†een makkelijkere en aangenamere gebruikerservaring cre√ęren. LinkedIn zorgt dus niet alleen voor een up-to-date branding, maar ook voor een paar nieuwe¬†features. Ongeduldig? De uitrol start vanaf eind september 2020.

Less is more: gebruiksvriendelijkheid on top

Dat is een beetje de leuze waarmee LinkedIn deze verandering aankondigt. Het is allemaal een beetje eenvoudiger, moderner en intu√Įtiever. Op die manier hoopt het platform dat gebruikers er nog meer uit kunnen halen.

 

Een van de belangrijkste aanpassingen heeft te maken met de zoekfunctie om mensen, evenementen, groepen en content op te sporen. Die was al eenvoudig te gebruiken, maar zou nu nog iets aangenamer worden om mee te werken door het gebruik van een geoptimaliseerde filter. En voor de fans: jaaaaa, er komt ook een dark mode aan!

LinkedIn Stories: hapklare content voor professionals

Nog meer goed nieuws! In 2020 maken we ook kennis met LinkedIn Stories. Het format ken je al van de andere populaire kanalen: je plaatst een post die slechts voor een beperkte periode (maximaal 24 uur) online zal staan. Uiteraard is het op LinkedIn niet de bedoeling om je ‚Äėwhat I eat in a day‚Äô te publiceren, maar ook de content puur professioneel te houden. Snelle tips en tricks, nieuwigheden, learnings, vacatures of cases. Stories laten je toe om nog sterkere connecties te maken, ook op professioneel niveau.

 

Een paar dingen die we nu al weten.

  • De stories zullen 24 uur beschikbaar zijn, maar je zou ze wel kunnen bewaren.
  • Eens gepubliceerd, kan je ze niet meer aanpassen.
  • Ze zijn voorlopig enkel beschikbaar via de mobiele app.
  • De video‚Äôs kunnen maximaal 20 seconden lang zijn.
  • Je kan stories delen via priv√©berichten.
  • Ook de maker van de story zou je kunnen contacteren, maar enkel als je een connectie van de eerste graad bent.
  • De maker kan zien wie de story bekeken heeft.

Volgens LinkedIn zelf is het vooral de bedoeling om ‚Äúde conversatie te starten‚ÄĚ.¬†We couldn‚Äôt agree more!¬†Ben je zelf een actief lid op LinkedIn? Dan weet je vast hoe belangrijk het is om continu in interactie te treden met de community. Het onderhouden van relaties is cruciaal. Content publiceren op regelmatige basis hoort daar nu eenmaal bij. Met de komst van stories wordt dat nu nog makkelijker.

 

Al wat inspiratie nodig? Deze zaken kan je bijvoorbeeld delen:

Concepten

En projecten waar je aan werkt.

 

Learnings

Van bestaande cases.

 

Live topics

Op events en op kantoor.

 

Behind the scenes

Voor een employer branding boost.

 

Nieuws

En waardevolle updates voor je community.

 

Tips & tricks

Om direct mee aan de slag te gaan.

Wat Tunity hierover denkt...

Een broodnodige update of gewoon wat meer van hetzelfde? Wij denken dat het een heel slimme zet van LinkedIn is om deze verfrissing nu door te voeren. Vooral de stories en videobelmogelijkheden zijn een mooie plus in deze (nog steeds) bizarre tijden. Connectie is meer dan ooit cruciaal in onze digitale, dagelijkse levens. Het is echter maar te bekijken hoe het publiek er effectief mee omgaat.

 

Persoonlijk vrezen we een beetje dat de stories al snel misbruikt kunnen worden als een nieuwe manier van adverteren. Het pushen van bepaalde producten of gedachten via een ‚Äėlife changing productivity hack‚Äô is snel gebeurd. Te veel van die content maakt de nieuwe¬†feature¬†oninteressant en op lange termijn misschien zelfs storend. Die lijn is dun, maar wel belangrijk. Een duidelijke¬†do‚Äôs-and-don‚Äôts-gids¬†is dus geen overbodige luxe.

 

Zijn de wijzigingen bij jou nog niet zichtbaar? Maak je geen zorgen. De komende weken wordt het voor iedereen uitgerold. Wij testen het met veel plezier voor je uit. To be continued…

Vorige
Volgende