28 december 2018
Wordt 2019 het jaar van blockchain? Het is in ieder geval geen trendy buzzword dat je zomaar mag vergeten. Integendeel. Blockchain geeft een nieuwe wending aan influencermarketing, de interacties met je klanten en de manier waarop advertentiebudgetten gespendeerd worden. Dat is heel wat informatie die jij dit jaar moét leren kennen.
Dat er heel veel geld gespendeerd wordt in de wereld van online advertising is geen geheim. Dat we er de komende jaren nog een schepje bovenop doen? Ook dat klinkt logisch, want de resultaten zijn er. Bovendien zijn die meetbaar en leveren ze heel wat data op over de doelgroep en hoe die inwerkt op die advertenties. Digitale marketing is duidelijk aan het boomen, maar dat brengt ook de nodige problemen met zich mee.
Onderzoek van Forrester toont aan dat de mediabudgetten voor online advertenties in de VS tot maar liefst $ 120 miljard per jaar zullen stijgen. Als we niets veranderen aan de manier waarop we die online ads reguleren, zal een groot deel van dat budget jammer genoeg verspild worden aan fraude.
Online advertising is aan het boomen, maar opent ook de deur voor fraude.
Verontrustend? Best wel. Online advertising wordt minder veilig, en daardoor minder authentiek. Vertrouwen wordt verbroken en langetermijnrelaties verpest. En laat nu net dat laatste zijn dat je eigenlijk wilt bereiken. Dat is een probleem. Een probleem dat blockchain zou kunnen oplossen.
Het advertentiesysteem werkt nu zo: als adverteerder betaal jij een bepaald bedrag aan een tussenpersoon, zodat jouw ideale doelgroep je advertenties te zien krijgt én hopelijk in interactie gaat met jouw merk. Zowel de adverteerder als de consument moeten dus via een tussenpersoon in interactie gaan. Meestal is die ’tussenpersoon’ Google of Facebook. Met blockchain zouden die intermediairen er niet meer zijn, of op z’n minst heel wat minder machtig worden. Jij behoudt de controle, waardoor fraude uitgesloten wordt, en de data gewoon in jouw bezit blijven.
Dat gebeurt nu al, met een broertje van de bitcoin: BAT (Basic Attention Token). Met die digitale munt betalen adverteerders een bepaald bedrag uit aan de consumenten die de moeite doen om de advertentie te bekijken. Zo sluit dit betaalsysteem de tussenpartij uit, én profiteren ze van de voordelen die directe relaties met zich meebrengen. Als dit proces zich verspreidt, worden consumenten in de toekomst betaald om te communiceren, en dus ook om hun data te gebruiken. En dat zet de hele reclamewereld op zijn kop.
Dat betekent dus ook dat de ads op zich automatisch veel relevanter worden, en elke gespendeerde cent aan online advertising de moeite waard wordt. Vooral als je dat combineert met een browser als Brave. Een browser met een soort ingebouwde ad blocker, die het toelaat om te kiezen welk type ads je wilt zien door aan te geven in welke content je geïnteresseerd bent. Dat is pas kwaliteit!
Blockchain opent ook de weg naar complete transparantie. Dat resulteert ook in slimme contracten. Dit zijn geprogrammeerde overeenkomsten, vastgelegd zijn in blockchain. Op die manier kan geen enkele partij een overeenkomst beïnvloeden of veranderen. Ook niet bij transacties.
Dat heeft bijvoorbeeld gevolgen voor influencermarketing. Een van de grootste problemen met dit type marketing is wantrouwen. Komt mijn influencer zijn/haar beloftes wel na? Krijg ik als influencer wel de beloofde commissie? Hoe kan ik dat zelf controleren? Ga je een professionele influencerrelatie aan? Met smart contracts zou je die relaties veel beter kunnen opvolgen. Is er aan alle voorwaarden voldaan, langs beide kanten van het verhaal? Pas dan vindt er een transactie plaats.
Heel mooie verhalen, maar er zijn natuurlijk nog heel wat critici. Er wordt geroepen dat blockchain echt voor alles een toepassing heeft met enorme mogelijkheden, maar tegelijk lijkt het alsof het systeem nog te ingewikkeld is om écht te gebruiken. Eerst een standaard vinden, dan pas verder met uitrollen. We shall see!
Interesse?
Contacteer ons
We gebruiken cookies op onze website om jou de meest relevante ervaring te bieden en persoonlijke advertenties te voorzien door je voorkeuren en herhaalde bezoeken te onthouden. Door op "accepteer alle" te klikken, stem je in met het gebruik van alle cookies. Je kunt echter ook naar "Instellingen" gaan om gecontroleerde toestemming te geven.