Craftails biedt premium, ready-to-serve cocktails aan. Bedacht, voorgeproefd en ontwikkeld door de top 3 bartenders van België en eveneens de oprichters van Craftails: Yannick, Sofian en Naushad. Die laatste ken je misschien van het populaire programma ‘It’s Aperotime‘ op Njam. Zij zorgen ervoor dat elke horecazaak in België (en daarbuiten) cocktails van een ongekend niveau kan serveren. En niet alleen de smaak is van ongekend niveau, ook de branding van Craftails is on point.
De noden
“Wat heeft de tabel van Mendeljev met cocktails te maken?”, horen we je al luidop afvragen. Die tabel komt je waarschijnlijk bekend voor van tijdens de les chemie in de middelbare school. Voor moest je het vergeten zijn: het periodiek systeem bestaat uit scheikundige elementen, maar liefst 118 in totaal (122 als je de elementen die niet op aarde voorkomen, meerekent).
De tabel van Mendeljev is voor Craftails het vertrekpunt om een ijzersterk merk op te bouwen. Wat de tabel van Mendeljev nu precies met cocktails te maken heeft, lees je hieronder.
Ons traject
De tabel van Mendeljev bestaat uit verschillende (scheikundige) elementen, een cocktail als het ware. Maar uit welke en hoeveel elementen? Let’s go! We startten met het ontleden van een cocktail en ontdekten maar liefst 6 elementen: The Six Senses.
Aan de andere kant zijn The Six Senses ook een verwijzing naar de Zes van Antwerpen. Dit is een groep bekende, Belgische modeontwerpers die de Vlaamse mode op de internationale kaart hebben geplaatst.
The Six Senses zijn niet toevallig een knipoog naar de Antwerpse Zes. De drie oprichters van Craftails zijn ook afkomstig uit Antwerpen. Antwerpen wordt vaak geassocieerd met hip, fashionable, hotspots aan overvloed, shoppen… Een klassieke branding is dus niet besteed aan Craftails.
De look en feel van het merk moet passen bij al deze elementen, net zoals de baseline. Geen zorgen, we kwamen al snel op de perfecte baseline voor Craftails: “The experience that awakens your senses”.
The Six Senses zijn niet toevallig een knipoog naar de Antwerpse Zes. De drie oprichters van Craftails zijn ook afkomstig uit Antwerpen. Antwerpen wordt vaak geassocieerd met hip, fashionable, hotspots aan overvloed, shoppen… Een klassieke branding is dus niet besteed aan Craftails.
De look en feel van het merk moet passen bij al deze elementen, net zoals de baseline. Geen zorgen, we kwamen al snel op de perfecte baseline voor Craftails: “The experience that awakens your senses”.
Geometrie, patronen, symmetrie, gevoel, kleur en smaak.
Je kan the Six Senses die we eerder ontdekten, toepassen op elke goedgemaakte cocktail.
Dankzij the Six Senses herkennen we in elke cocktail patronen, symmetrie en geometrie.
Alle elementen die we tot nu in een proces verzameld hebben, nemen we mee naar het concept. Op basis daarvan ontwikkelden we het logo. In het logo herken je duidelijk het bovenaanzicht van een glas. De patronen die we eerder zagen bij het ontleden van de cocktail keren nu terug. Zo herken je ook een ijskristal in het logo. Een onmisbare emotionele trigger voor ieder die van een lekker drankje houdt.
Daarnaast is het een heel krachtig logo, want dit is een rulerbrand. Zelfs klein blijft het heel duidelijk en herkenbaar. Het is bovendien dynamisch inzetbaar en vloeit naadloos over in elk design.
De volledige branding moet een geheel vormen en het font is hierbij een zeer belangrijke factor. Er bestaan duizenden van fonts: van klassiek over modern tot expressief. We kwamen uiteindelijk uit bij het font “Righteous”.
Waarom kozen we precies voor dit lettertype? Je herkent de combinatie van een cirkel en driehoek in de letters, wat alweer een verwijzing is naar the Six Senses waaruit elke cocktail bestaat. Dit font sluit bovendien ook zeer goed aan bij het geometrisch concept dat we naar voren willen brengen. En voor de kenners: het font sluit aan bij de Bauhaus-stijl, daarover verder in deze tekst meer.
Alle elementen die we tot nu in een proces verzameld hebben, nemen we mee naar het concept. Op basis daarvan ontwikkelden we het logo. In het logo herken je duidelijk het bovenaanzicht van een glas. De patronen die we eerder zagen bij het ontleden van de cocktail keren nu terug. Zo herken je ook een ijskristal in het logo. Een onmisbare emotionele trigger voor ieder die van een lekker drankje houdt.
Daarnaast is het een heel krachtig logo, want dit is een rulerbrand. Zelfs klein blijft het heel duidelijk en herkenbaar. Het is bovendien dynamisch inzetbaar en vloeit naadloos over in elk design.
De volledige branding moet een geheel vormen en het font is hierbij een zeer belangrijke factor. Er bestaan duizenden van fonts: van klassiek over modern tot expressief. We kwamen uiteindelijk uit bij het font “Righteous”.
Waarom kozen we precies voor dit lettertype? Je herkent de combinatie van een cirkel en driehoek in de letters, wat alweer een verwijzing is naar the Six Senses waaruit elke cocktail bestaat. Dit font sluit bovendien ook zeer goed aan bij het geometrisch concept dat we naar voren willen brengen. En voor de kenners: het font sluit aan bij de Bauhaus-stijl, daarover verder in deze tekst meer.
De kenners hadden vermoedelijk al de invloeden van Bauhaus herkend in deze branding. Bauhaus was een Duitse kunstschool waar architecten, kunstenaars… van 1919 tot 1933 een opleiding konden volgen. Ondanks dat de academie maar een korte tijd heeft bestaan, heeft die wereldwijd een enorme impact gehad op architectuur en vormgeving. Ook vandaag de dag herken je vaak elementen van de Bauhaus-stijl in verschillende vormgevingen. De school staat bekend om haar specifieke benadering van design. Een combinatie van vormgeving en design met producten uit het dagelijkse leven. Lineaire en geometrische vormen. Een tijdloze en moderne stijl. Revolutionair.
De look en feel wordt doorgetrokken naar de socialmediakanalen van Craftails. Het logo, de tekst en de beelden worden gecombineerd en smelten perfect samen. Zo creëren we een sterk merk met krachtige communicatie. Geslaagd, toch?!
En daarom kwamen we voor de branding van Craftails ook uit bij Bauhaus. De vormen in het font en logo verwijzen naast the Six Senses ook naar Bauhaus.
Modern. Esthetisch. Geometrisch.
De toekomst
Het design sluit naadloos aan bij de betekenis van Craftails en kan breed worden ingezet. De verpakkingen van de cocktails, de naamkaartjes van de zaakvoerders of zelfs een busje, alles is mogelijk. Een sterk merk met een sterke look die blijft hangen in het geheugen, dat is cocktailaanbieder Craftails.
We gebruiken cookies op onze website om jou de meest relevante ervaring te bieden en persoonlijke advertenties te voorzien door je voorkeuren en herhaalde bezoeken te onthouden. Door op "accepteer alle" te klikken, stem je in met het gebruik van alle cookies. Je kunt echter ook naar "Instellingen" gaan om gecontroleerde toestemming te geven.