Craftails biedt premium ready-to-serve cocktails aan. Bedacht, voorgeproefd en ontwikkeld door de top 3 bartenders van België en eveneens de oprichters van Craftails: Yannick, Naushad en Sofian. Zij zorgen ervoor dat elke horecazaak in België (en daarbuiten) cocktails kan serveren van een ongekend niveau. En niet alleen de smaak is van ongekend niveau, ook de branding van Craftails is on point.

DE NODEN

De Tabel van Mendeljev als vertrekpunt

“Wat heeft de tabel van Mendeljev te maken met cocktails?” horen we je al luidop afvragen. Zoals iedereen heb jij waarschijnlijk ook uitleg hierover gehad tijdens de les chemie. In het geval dat je het vergeten was: het periodiek systeem bestaat uit scheikundige elementen, maar liefst 118 in totaal. 

De tabel van Mendeljev is voor Craftails het vertrekpunt om een ijzersterk merk op te bouwen. Wat de tabel van Mendeljev nu precies te maken heeft met cocktails, lees je hieronder.

Craftails Branding: tabel van Mendeljev
ONS TRAJECT

De cocktails ontleden

De tabel van Mendeljev bestaat uit verschillende (scheikundige) elementen, een cocktail eigenlijk ook. Maar uit welke en hoeveel elementen? Let’s go! We starten met het ontleden van een cocktail en ontdekten maar liefst 6 elementen: The Six Senses

Shape
Texture
Experience
Sense
Taste
Color

Aan de andere kant is The Six Senses ook een verwijzing naar de zes van Antwerpen. Dit is een groep bekende Belgische modeontwerpers die de Vlaamse mode op de internationale kaart hebben geplaatst.

Craftails branding

The experience that awakens your senses

The Six Senses is niet toevallig een knipoog naar de Antwerpse Zes. De drie oprichters van Craftails zijn ook afkomstig uit Antwerpen. Antwerpen wordt vaak geassocieerd met hip, fashionable, hotspots aan overvloed, shoppen, … Een klassieke branding is dus niet besteed aan Craftails.

De look en feel van het merk moet passen bij al deze elementen, net zoals de baseline. Geen zorgen, we kwamen al snel op de perfecte baseline voor Craftails: “The experience that awakens your senses”.

Craftails branding
Craftails branding: cocktail
Craftails branding

Geometrie, patronen, symmetrie, kleur en smaak

Je kan the Six Senses die we eerder ontdekten, toepassen op elke goedgemaakte cocktail. 

  1. Shape: wanneer je kijkt naar de vormen van de glazen, kan je hier geometrische vormen in herkennen. Een Martiniglas heeft de vorm van een driehoek, een tulpglas is eerder rond. En zo heeft elk glas een specifiek vorm. 
  2. Texture: met bubbels of zonder, crushed ijs of blokjes, geschud of niet. 
  3. Experience: een cocktail moet een hele beleving zijn voor Craftails. Het is niet simpelweg een drankje, de details en eindafwerking zijn van uitermate belang!
  4. Sense: ook de omgeving draagt bij aan het totaalplaatje.
  5. Taste: van bitter tot zoet en van zuur tot zoutig, er komen heel wat smaken naar voren in de cocktails van Craftails. 
  6. Color: elke cocktail heeft z’n eigen typische kleur, tinten en nuances.

Dankzij the Six Senses herkennen we in elke cocktail patronen, symmetrie en geometrie. 

De abstractie van alle elementen vervat in het logo en het font

Alle elementen die we tot nu hebben verzameld in proces nemen we mee naar het concept. En op basis daarvan ontwikkelden we het logo. In het logo herken je duidelijk de bovenkant van een glas. De patronen die we eerder zagen bij het ontleden van de cocktail keren nu terug. Zo herken je bijvoorbeeld een ijskristal in het logo. 

Bovendien is het een heel krachtig logo. Zelfs klein blijft het heel duidelijk en herkenbaar. Het is bovendien dynamisch inzetbaar en vloeit naadloos over in elk design. 

Craftails branding: logo

De volledige branding moet een geheel vormen en het font is hierbij een zeer belangrijke factor. Er bestaan tal van fonts: van klassiek tot modern tot expressief. We kwamen uiteindelijk uit bij het font “Righteous”.

Waarom kozen we precies voor dit lettertype? Je herkent de combinatie van een cirkel en driehoek in de letters, wat alweer een verwijzing is naar the Six Senses waaruit elke cocktail bestaat. Dit font sluit bovendien ook zeer goed aan bij het geometrisch concept dat we naar voren willen brengen. En voor de kenners: het font sluit aan bij de Bauhaus-stijl, daarover zo meteen meer.

Craftails branding: font

Invloeden van Bauhaus

De kenners hadden vermoedelijk al de invloeden van Bauhaus herkend in deze branding. Bauhaus was een Duitse kunstschool waar architecten, kunstenaars, … van 1919 tot 1933 een opleiding konden volgen. Ondanks dat de academie maar een korte tijd heeft bestaan, heeft deze een enorme impact gehad op architectuur en vormgeving wereldwijd. Ook vandaag de dag herken je vaak elementen van de Bauhaus-stijl in verschillende vormgevingen. De school staat bekend om haar specifieke benadering van design. Een combinatie van vormgeving en design met producten uit het dagelijkse leven. Lineaire en geometrische vormen. Een tijdloze en moderne stijl. Revolutionair. 

En daarom kwamen we voor de branding van Craftails ook uit bij Bauhaus. De vormen in het font en logo verwijzen naast de Six Senses ook naar Bauhaus.

Modern. Esthetisch. Geometrisch.

Craftails branding: Bauhaus
Craftails branding: Bauhaus

De look en feel worden doorgetrokken naar de social media kanalen van Craftails. Het logo, tekst en beelden worden gecombineerd en smelten perfect samen. Zo creëren we een sterk merk met krachtige communicatie. Geslaagd, toch?!

In onze blog lees je meer over de manier waarop wij Craftails lieten scoren wanneer alle anderen volledig stil lagen door corona.

Craftails branding: social post
Craftails branding: social post 3
Craftails branding: social post 3
Craftails branding: social post 4
Craftails branding: flessen

Van strategie naar branding naar marketing en dat allemaal onder 1 dak bij Tunity. Dat maakt het voor ons als bedrijf super makkelijk. Jullie hebben ons merk een gezicht gegeven dat volledig past binnen onze visie. Bedankt!

Yannick Draeyers, co-founder Craftails
DE TOEKOMST

Craftails in elke horecazaak in België

Het design sluit naadloos aan bij de betekenis van Craftails en kan breed worden ingezet. De verpakkingen van de cocktails, de naamkaartjes van de zaakvoerders of zelfs een busje, alles is mogelijk. Een sterk merk met een sterke look die blijft hangen in het geheugen, dat is cocktailaanbieder Craftails.  

Wanneer de horeca de deuren terug zal openen, zal Craftails zichzelf absoluut op de (horeca)kaart plaatsen in België en ver daarbuiten. Cheers!

Craftails branding: bestelwagen
Craftails branding: naamkaartjes