Craftails biedt premium, ready-to-serve cocktails aan. Bedacht, voorgeproefd en ontwikkeld door de top 3 bartenders van België en eveneens de oprichters van Craftails: Yannick, Sofian en Naushad. Die laatste ken je misschien van het populaire programma ‘It’s Aperotime‘ op Njam. Zij zorgen ervoor dat elke horecazaak in België (en daarbuiten) cocktails van een ongekend niveau kan serveren. En niet alleen de smaak is van ongekend niveau, ook de branding van Craftails is on point.

Ook interesse in een rebranding®? Aarzel niet om contact op te nemen.

DE NODEN

De tabel van Mendeljev als vertrekpunt

“Wat heeft de tabel van Mendeljev met cocktails te maken?”, horen we je al luidop afvragen. Die tabel komt je waarschijnlijk bekend voor van tijdens de les chemie in de middelbare school. Voor moest je het vergeten zijn: het periodiek systeem bestaat uit scheikundige elementen, maar liefst 118 in totaal (122 als je de elementen die niet op aarde voorkomen, meerekent).

De tabel van Mendeljev is voor Craftails het vertrekpunt om een ijzersterk merk op te bouwen. Wat de tabel van Mendeljev nu precies met cocktails te maken heeft, lees je hieronder.

Craftails Branding: tabel van Mendeljev
ONS TRAJECT

De cocktails ontleden

De tabel van Mendeljev bestaat uit verschillende (scheikundige) elementen, een cocktail als het ware. Maar uit welke en hoeveel elementen? Let’s go! We startten met het ontleden van een cocktail en ontdekten maar liefst 6 elementen: The Six Senses

Shape
Texture
Experience
Sense
Taste
Color

Aan de andere kant zijn The Six Senses ook een verwijzing naar de Zes van Antwerpen. Dit is een groep bekende, Belgische modeontwerpers die de Vlaamse mode op de internationale kaart hebben geplaatst.

Craftails branding

The experience that awakens your senses

The Six Senses zijn niet toevallig een knipoog naar de Antwerpse Zes. De drie oprichters van Craftails zijn ook afkomstig uit Antwerpen. Antwerpen wordt vaak geassocieerd met hip, fashionable, hotspots aan overvloed, shoppen… Een klassieke branding is dus niet besteed aan Craftails.

De look en feel van het merk moet passen bij al deze elementen, net zoals de baseline. Geen zorgen, we kwamen al snel op de perfecte baseline voor Craftails: “The experience that awakens your senses”.

Craftails branding
Craftails branding: cocktail
Craftails branding

Geometrie, patronen, symmetrie, gevoel, kleur en smaak

Je kan the Six Senses die we eerder ontdekten, toepassen op elke goedgemaakte cocktail. 

  1. Shape: wanneer je kijkt naar de vormen van de glazen, kan je hier geometrie in herkennen. Een Martini-glas heeft de vorm van een driehoek, een tulpglas is eerder rond. En zo heeft elk glas een specifiek vorm. 
  2. Texture: met bubbels of zonder, crushed ice of blokjes, geschud of niet. 
  3. Experience: een cocktail moet een hele beleving zijn voor Craftails. Het is niet simpelweg een drankje, de details en eindafwerking zijn van vitaal belang!
  4. Sense: ook de omgeving draagt bij aan het totaalplaatje.
  5. Taste: van bitter tot zoet en van zuur tot zoutig, of toch umami? Er komen heel wat smaken naar voren in de cocktails van Craftails. 
  6. Color: elke cocktail heeft zijn eigen, typische kleur, tinten en nuances.

Dankzij the Six Senses herkennen we in elke cocktail patronen, symmetrie en geometrie. 

Abstractie van alle elementen vervat in logo en font

Alle elementen die we tot nu in een proces verzameld hebben, nemen we mee naar het concept. Op basis daarvan ontwikkelden we het logo. In het logo herken je duidelijk het bovenaanzicht van een glas. De patronen die we eerder zagen bij het ontleden van de cocktail keren nu terug. Zo herken je ook een ijskristal in het logo. Een onmisbare emotionele trigger voor ieder die van een lekker drankje houdt.

Daarnaast is het een heel krachtig logo, want dit is een rulerbrand. Zelfs klein blijft het heel duidelijk en herkenbaar. Het is bovendien dynamisch inzetbaar en vloeit naadloos over in elk design.

Craftails branding: logo

De volledige branding moet een geheel vormen en het font is hierbij een zeer belangrijke factor. Er bestaan duizenden van fonts: van klassiek over modern tot expressief. We kwamen uiteindelijk uit bij het font “Righteous”.

Waarom kozen we precies voor dit lettertype? Je herkent de combinatie van een cirkel en driehoek in de letters, wat alweer een verwijzing is naar the Six Senses waaruit elke cocktail bestaat. Dit font sluit bovendien ook zeer goed aan bij het geometrisch concept dat we naar voren willen brengen. En voor de kenners: het font sluit aan bij de Bauhaus-stijl, daarover verder in deze tekst meer.

Craftails branding: font

Invloeden van Bauhaus

De kenners hadden vermoedelijk al de invloeden van Bauhaus herkend in deze branding. Bauhaus was een Duitse kunstschool waar architecten, kunstenaars… van 1919 tot 1933 een opleiding konden volgen. Ondanks dat de academie maar een korte tijd heeft bestaan, heeft die wereldwijd een enorme impact gehad op architectuur en vormgeving. Ook vandaag de dag herken je vaak elementen van de Bauhaus-stijl in verschillende vormgevingen. De school staat bekend om haar specifieke benadering van design. Een combinatie van vormgeving en design met producten uit het dagelijkse leven. Lineaire en geometrische vormen. Een tijdloze en moderne stijl. Revolutionair. 

En daarom kwamen we voor de branding van Craftails ook uit bij Bauhaus. De vormen in het font en logo verwijzen naast the Six Senses ook naar Bauhaus. 

Modern. Esthetisch. Geometrisch.

Craftails branding: Bauhaus
Craftails branding: Bauhaus

De look en feel wordt doorgetrokken naar de socialmediakanalen van Craftails. Het logo, de tekst en de beelden worden gecombineerd en smelten perfect samen. Zo creëren we een sterk merk met krachtige communicatie. Geslaagd, toch?!

In onze blog lees je meer over de manier waarop wij Craftails lieten scoren wanneer alle anderen volledig stil lagen door corona.

Tunity design craftails

Van strategie naar branding en van branding naar marketing, en dat allemaal onder 1 dak bij Tunity. Dat maakt het voor ons als bedrijf super gemakkelijk. Jullie hebben ons merk een gezicht gegeven dat volledig binnen onze visie past. Bedankt!

Yannick Draeyers, co-founder Craftails
DE TOEKOMST

Craftails in elke horecazaak in België

Het design sluit naadloos aan bij de betekenis van Craftails en kan breed worden ingezet. De verpakkingen van de cocktails, de naamkaartjes van de zaakvoerders of zelfs een busje, alles is mogelijk. Een sterk merk met een sterke look die blijft hangen in het geheugen, dat is cocktailaanbieder Craftails.  

Craftails branding: bestelwagen
Craftails branding: naamkaartjes