Laurens' gedacht

Laurens' gedacht

Clubhouse is de nieuwste app in socialmedialand. Het sociaal medium is disruptief op heel wat manieren: het focust op audio en is momenteel enkel verkrijgbaar via iOS en via een uitnodiging. De angst om iets te missen (FOMO) is dus groot!

Wat is Clubhouse?

Een beetje achtergrondinformatie

Clubhouse is een van de nieuwste sociale media op de markt. De app werd gelanceerd in april 2020 en werd groot door de coronacrisis en een kapitaalinjectie van 12 miljoen dollar in mei. Wat Clubhouse zo speciaal maakt, is dat het een audio-chat sociaal netwerk is, waar je momenteel enkel op komt via een uitnodiging. Men zegt al jaren dat voice en audio the next big thing is. Wel, Clubhouse is goed op weg om die belofte kracht bij te zetten!

Tijdens de jaarovergang steeg de waarde van 100 miljoen dollar naar 1 miljard dollar. Momenteel heeft Clubhouse zo’n 2 miljoen gebruikers. Dat lijkt heel wat, maar is nog steeds maar een peulschil in vergelijking met het gerebrande Facebook (2,8 miljard maandelijks actieve gebruikers), Instagram (1 miljard), TikTok (1 miljard), LinkedIn (760 miljoen), Twitter (330 miljoen) en Snapchat (249 miljoen).

Hoe werkt Clubhouse?

Clubhouse is dus een sociaal netwerk dat werkt via audio-chat. Geluid is het enige wat je zal horen. Je kan niet typen, er is geen video, je ziet enkel de profielfoto’s van de deelnemers van de room of kamer. In feite zijn het een soort live podcasts waar meerdere mensen aan kunnen deelnemen. Enkel in die kamers kan je babbelen. Je kan zelf rooms oprichten of er eentje betreden om mee te luisteren. Rooms kunnen openbaar, enkel voor mensen die jij volgt of op uitnodiging zijn.

Hoe verloopt zo’n gesprek in een kamer vol mensen, soms wel honderden of zelfs duizenden, vraag jij je misschien af? Wel, enkel moderatoren en sprekers kunnen het woord nemen. Als je zelf een room start, ben jij sowieso aan het woord. Als jij een kamer binnen gaat, staat je microfoon af en kan je pas iets zeggen door je ‘hand op te steken’ en de moderator je toelaat tot het gesprek. Er kunnen wel verschillende sprekers tegelijk zijn, maar over het algemeen verlopen de gesprekken wel zeer ordelijk. Als er iemand toch veel lawaai zou maken, kan de moderator hem of haar spreker-af maken.

Naast het feit dat het enkel audio is en het enkel op uitnodiging is (verder in de tekst meer hierover), is de app nog op een andere manier disruptief. Het gaat namelijk over ephemeral content. Dat is een moeilijke benaming voor ‘tijdelijke inhoud’. Alle audio die je hoort, is volledig live en kan niet herbeluisterd worden. Zo is er niet alleen FOMO om de app te hebben, maar ook om bepaalde content te horen.

Een in-app screenshot van Clubhouse.

Hoe krijg je toegang tot Clubhouse?​

Clubhouse is een socialemedia-app die momenteel enkel verkrijgbaar is op een iPhone (en iPod Touch, maar wie heeft dat tegenwoordig nog?). Liefste Android-gebruikers, treur nog niet: er wordt gewerkt aan een versie voor jullie! Zodra je de app gedownload hebt, kan je aanvragen om op de wachtlijst te komen of een account maken op uitnodiging. De app voelt dus heel exclusief aan. Als een van je vrienden zich inschrijft op de wachtlijst, krijg je er als gebruiker een melding van, maar momenteel word je zonder uitnodiging toch niet toegelaten. Onder marketeers en tech-fanaten wordt de app druk besproken en gedeeld, omdat iedereen mee wil zijn.

Zodra je een account hebt, krijg je op jouw beurt ook twee uitnodigingen om naar je vrienden te versturen. Die wordt via een sms verstuurd, dus je hebt wel het gsm-nummer van je vriend nodig. Dat heb je meestal wel, denk je, maar ik heb mijn uitnodiging bijvoorbeeld via een Indisch contact verkregen die ook in de videowereld zit.

Leuk weetje: op eBay gaan Clubhouse-uitnodigingen over de toonbank voor 50 tot wel 7.500 euro!

Wat is het verdienmodel van Clubhouse?

Sociale media staan erom bekend gratis te zijn en hun inkomsten te halen uit reclame. Momenteel is Clubhouse ook gratis en zelfs volledig reclamevrij. Door de stevige investering in mei 2020 heeft de app nog ruimte om te groeien en verlies te maken terwijl ze hun perfecte verdienmodel verder uitdenken. Aangezien het over ephemeral content gaat, hebben ze ook geen enorme, dure servers nodig om alle content op te slaan.

Toch zijn er wel plannen om Clubhouse betalend te maken. Zo zouden luisteraars abonnementen kunnen afsluiten op hun favoriete creators. Clubhouse zal op die abonnementen een kleine commissie nemen.

Dit verdienmodel werkt in twee richtingen. Zo verdient Clubhouse enerzijds geld, en anderzijds wordt het zo een aantrekkelijk platform voor creators die er ook een centje aan kunnen overhouden.

Het is wel de vraag of luisteraars het ervoor over hebben om een periodieke betaling te doen voor content die niet herbeluisterbaar is, maar dat zijn zorgen voor later. Wie weet komt er dan wel een replay-knop. Momenteel blijft de app dus nog wel eventjes gratis, maar exclusief.

Een in-app screenshot van Clubhouse.

Clubhouse in een notendop

SOCIAAL MEDIUM
dat zich onderscheidt van de grote spelers
ENKEL AUDIO
op de app kan je enkel met elkaar babbelen
EXCLUSIEF OP UITNODIGING
je komt de app (nog) niet in zonder een uitnodiging van een lid
ENKEL VOOR IOS
momenteel is de app enkel beschikbaar voor iPhones, maar daar komt nog verandering in
EPHEMERAL CONTENT
alles in de app gebeurt live en kan niet herbeluisterd worden
GRATIS EN RECLAMEVRIJ
op dit moment heeft de app nog geen verdienmodel met reclame-inkomsten

Wat Tunity hierover denkt...

Is Clubhouse het nieuwe Facebook? Het is nog te vroeg om daarover te oordelen. Wat wel vaststaat, is dat Clubhouse dé socialemediahype van het moment is. Doordat het enkel op uitnodiging is, heeft iedereen last van FOMO en willen mensen er deel van uitmaken. Zeker omdat sommige belangrijke sprekers er exclusieve content op delen. Clubhouse heeft namelijk een grote boost gekregen toen Tesla- en Space X-CEO Elon Musk kwam spreken.

Toch betwijfelen we of Clubhouse echt zo groot gaat worden als de Instagrams op deze wereld. Het is veel minder persoonlijk dan de huidige sociale media die we kennen. De rooms worden nu meer gebruikt voor professionele doeleinden dan voor privézaken. Dat lijkt ons voor de toekomst ook het geval te zijn. Er komen veel thought leaders en leaders of industry aan bod in allerlei vakgebieden, van economie tot cultuur.

Het leuke is wel dat je dichtbij je idolen kan komen. Veel bekende, onbereikbare personen beheren hun eigen sociale media niet eens, maar op Clubhouse weet je wel dat ze echt zijn aangezien je hen effectief kan horen. Zo heb ik persoonlijk afgelopen week al kunnen babbelen met een van mijn idolen in de video-industrie, de Noorse creator Andreas Hem.

Audio bestaat naast gesproken tekst ook uit muziek. Zo zijn er ook verschillende rooms waar gewoon muziek gespeeld wordt. Leuk extraatje, maar niets anders dan wat je op YouTube of Spotify kan vinden.

Clubhouse heeft dus in onze ogen veel potentieel om een grote speler te worden, vooral wanneer de Android-app uitkomt en mensen zonder uitnodiging lid kunnen worden. Het zal echter vooral zijn om creators en belangrijke personen te volgen, en veel minder om met vrienden te spreken. Daarvoor zal iedereen nog steeds andere apps als Facebook, Instagram en Whatsapp voor gebruiken.

Ook het puur inspelen op ephemeral content lijkt ons niet de beste zet. Instagram, Facebook, LinkedIn en Snapchat hebben die functies ook (denk aan de stories), maar die kan je wel 24 uur lang bekijken en hebben een bijfunctie, naast het posten van vaste content op de feed.

Om af te sluiten deze premisse: Clubhouse is eigenlijk een Zoom/Google Meet/Microsoft Teams-gesprek zonder beeld.

En, wat denk jij ervan?

Wij hebben ons gedacht gedeeld, maar zijn razend benieuwd naar wat jij hiervan vindt. Vertel het ons en deel het met je netwerk!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin