januari 11, 2020

6 onmisbare time management tips voor de CEO die nooit tijd heeft

Altijd bezig, nooit tijd. Het is een van de meest gehoorde problemen van drukke CEO’s en managers. Het verbaast niet dat je continu nieuwe manieren zoekt om elke laatste minuut uit je kostbare tijd te persen om er iets waardevols mee te doen. Met onze onmisbare time management tips kom je verder dan ooit tevoren.

Smartphone mockup lockscreen
Smartphone mockup lockscreen

1. Prioritiseer continu elke taak die je zou moeten afronden en werk ze stuk voor stuk af

Ligt er zoveel op je bord dat je door de bomen het bos niet meer ziet? Is het zo druk dat je alleen maar kan denken over hoe druk je het hebt, zodat de minuten blijven wegtikken zonder resultaat? Denken en praten helpt niet. Doen? Dat wel! Maakt een prioriteitenlijst en werk de taken stuk per stuk af.

2. Blijf niet hangen bij problemen die er nog niet zijn

Probeer geen toekomstige valkuilen op te lossen, als je belangrijkere dingen aan je hoofd hebt. Stop met té lang na te denken over dingen die je niet weet en pak de dingen aan waar je wel kennis van hebt.

3. Doe wat je graag én goed doet

Verlies geen tijd aan dingen die je niet wilt of kan, omdat dat op de lange termijn niets oplevert. Mensen die van het proces houden, zijn het meest gemotiveerd en behalen de grootste waarde. Zorg dus voor een sterk team dat dat al je zorgen wegneemt waar je die het meest nodig hebt, zodat jij je kan focussen op wat telt.

4. Denk na (maar niet te lang), werk hard, en vier successen

Je zal het niet maken door af te wachten, maar door te proberen en te leren. Hoe meer je dat doet, hoe makkelijker het wordt. Dat is een investering, maar werpt zijn vruchten dubbel en dik af.

5. Werk sneller op de momenten waarop je aan het werk bent

Maak een strakke planning en hou je daar dan ook aan. Blik op het einde van de dag terug op alles dat je gedaan hebt, wat goed ging en wat beter kon. Verlies dus geen uren aan sociale media, lange koffiepauzes of aan gesprekken over ‘hoe druk je het hebt’, terwijl je eigenlijk kan groeien.

6. Stop met jezelf te beoordelen, maar neem wel verantwoordelijkheid

Als leidinggevende van een team ben je verantwoordelijk voor bijna alles dat gebeurt binnen dat team. Een slechte prestatie van een medewerker, een traag proces, een ontevreden klant… Uiteindelijk komt het bij jou terecht. Betekent dit dat je jezelf continu moet veroordelen? Nee, want dan verlies je tijd en focus. Neem verantwoordelijkheid en doe er iets aan, maar oordeel niet. Anderen doen dat al voor jou.

Vorige
Volgende