Silke's gedacht

Silke's gedacht

Je leest het goed: ook LinkedIn komt met een nieuwe look en feel! Het is te zeggen: een opfrissing van de huidige feed én een paar nieuwe features die het leven op dit social platform voor professionals net iets socialer maken. Denk: stories en video meetings. Interessant? Laten we een kijkje nemen.

Whats new: LinkedIn look & feel

Een beetje achtergrondinformatie

Het is al meer als vijf jaar geleden dat LinkedIn een revamp kreeg. De afgelopen jaren kregen zowel Facebook als Instagram wél al een paar fijne updates. Hoog tijd dus voor een tikje moderniteit, ook voor de professionals onder ons. Met meer dan 700 miljoen gebruiker over de hele wereld kan het platform niet achterblijven, want jij weet net zo goed als wij dat het cruciaal is om je gebruikers geëngageerd te houden.

Doelstelling: een makkelijkere en aangenamere gebruikerservaring creëren. LinkedIn zorgt dus niet alleen voor een up-to-date branding, maar ook voor een paar nieuwe features. Ongeduldig? De roll-out start vanaf eind september 2020.

Less is more: gebruiksvriendelijkheid on top

Dat is een beetje de leuze waarmee LinkedIn deze verandering aankondigt. Het is allemaal een beetje eenvoudiger, moderner en intuïtiever. Op die manier hoopt het platform dat gebruikers er nog meer uit kunnen halen. Een van de belangrijkste aanpassingen heeft te maken met de zoekfunctie om mensen, events, groepen en content op te sporen. Die was al eenvoudig te gebruiken, maar zou nu nog iets aangenamer worden om mee te werken door het gebruik van een geoptimaliseerde filter. En voor de fans: jaaaaa, er komt ook een dark modus aan!

LinkedIn rebranding

LinkedIn Stories: hapklare content voor professionals

Nog meer goed nieuws! In 2020 maken we ook kennis met LinkedIn Stories. Het format ken je al van de andere populaire channels: je plaatst een post die slechts voor een beperkte periode online zal staan. Uiteraard is het op LinkedIn niet de bedoeling om je ‘what I eat in a day’ te publiceren, maar ook de content puur professioneel te houden. Snelle tips en tricks, nieuwigheden, learnings, vacatures of cases. Stories laten je toe om nog sterker te connecteren, ook op persoonlijk niveau.

Een paar dingen die we nu al weten:

  • De stories zullen 24 uur beschikbaar zijn, maar je zou ze wel kunnen bewaren.
  • Eens gepubliceerd, kun je ze niet meer aanpassen.
  • Ze zijn voorlopig enkel beschikbaar via de mobiele app.
  • De video’s kunnen maximum 20 seconden lang zijn.
  • Je kan stories delen via privé berichten.
  • Ook de maker van de story zou je kunnen contacteren, maar enkel als je een connectie bent in 1e graad.
  • De maker kan zien wie de story heeft bekeken.
LinkedIn rebranding

Volgens LinkedIn zelf is het vooral de bedoeling om “de conversatie te starten”. We couldn’t agree more! Ben je zelf een actief lid op LinkedIn? Dan weet je vast hoe belangrijk het is om continu in interactie te treden met de community. Het onderhouden van relaties is cruciaal. Content publiceren op regelmatige basis hoort daar nu eenmaal bij. Met de komst van stories wordt dat nu nog makkelijker.

Al wat inspiratie nodig? Deze zaken kun je bijvoorbeeld delen:

CONCEPTEN
en projecten waar je aan werkt
LEARNINGS
van bestaande cases
LIVE TOPICS
op events en op kantoor
BEHIND THE SCENES
voor een employer branding boost
NIEUWS
en waardevolle updates voor je community
TIPS & TRICKS
om direct mee aan de slag te gaan
LinkedIn rebranding

Wat Tunity hierover denkt...

Een broodnodige update of gewoon wat meer van hetzelfde? Wij denken dat het een heel slimme zet is van LinkedIn om deze verfrissing nu door te voeren. Vooral de stories en video calling mogelijkheid zijn een mooie plus in deze (nog steeds) bizarre tijden. Connectie is meer dan ooit cruciaal in onze digitale dagelijkse levens. Het is echter maar te bekijken hoe het publiek er effectief mee omgaat.

Persoonlijk vrezen we een beetje dat de stories al snel misbruikt kunnen worden als een nieuwe manier van adverteren. Het pushen van bepaalde producten of gedachten via een ‘life changing productivity hack’ is snel gebeurd. Te veel van die content maakt de nieuwe feature oninteressant en op lange termijn misschien zelfs storend. Die lijn is dun, maar wel belangrijk. Een duidelijke ‘do-en-don’t’ gids is dus geen overbodige luxe.

Zijn deze wijzigingen bij jou nog niet zichtbaar? No worries. De komende weken wordt het volledig uitgerold. Wij testen het met veel plezier voor je uit. To be continued …

En, wat denk jij ervan?

Wij hebben ons gedacht gedeeld, maar zijn razend benieuwd naar wat jij hiervan vindt. Vertel het ons en deel het met je netwerk!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin