Performance Marketing

Wat is performance marketing?

Performance Marketing is een redelijk nieuwe term is het marketing landschap, hoewel het eigenlijk vrij simpel is. 

Performance marketing is een discipline in de marketing waarbij een advertiser enkel betaalt voor de resultaten of doelen die ze behalen. Deze doelen hebben vaak te maken met het verkrijgen van een actie van de getargete klant en kunnen een inschrijving, een aankoop, een like, enzovoort zijn. Het zijn beslissende factoren om te bepalen of een campagne al dan niet succesvol is. Deze data die wordt verzameld door een trackingsysteem dat klikken, abonnementen, verkopen of conversies in realtime opslaat. 

Kortom, bij performance marketing betaal je enkel voor resultaten, niet voor impressies.

Waarom performance marketing zo belangrijk is?

Iedereen zou moeten inzetten op performance marketing! Elke business moet focussen op de bottom line om rendabel te blijven, en dat is net de sterkte van performance marketing. Met een goed opgezette performance marketing weet je (bijna) exact hoeveel euro je marketing acties je opleveren. 

In performance marketing krijg jij als adverteerder de macht terug in handen. Jij bepaalt de actie en betaalt enkel als de actie is voltooid, of dat nu een lead, verkoop of inschrijving is.

De voordelen van performance marketing

Het grootste voordeel van performance marketing is dat het 100% meetbaar is. Dankzij de nieuwste technologieën en de geavanceerde advertentieplatformen worden al je campagne data bijgehouden en nooit gerapporteerd.

Naast een betere tracking van je resultaten is performance marketing ook gefocust op de return-on-investment, wat je minder risico’s geeft.

Focus op ROI

De klassieke CPM- en CPC- modellen hebben een vage relatie met de verkoopcijfers. Ze geven je een prijs per vertoning of per klik, maar je weet nooit exact hoeveel mensen je product of dienst hebben gekocht.

Gerichtere optimalisatie

Het meten van je performance marketing laat je toe om je campagnes voortdurend te optimaliseren. Als je weet dat bepaalde acties betere resultaten opleveren, geef je die acties een boost door het budget te verhogen. Tegelijkertijd zet je de minder converterende campagnes op een lager budget, pauzeer je ze of zet je ze volledig uit.

De technologie stelt je in staat om je resultaten in real time te meten en je campagnes continu te controleren, te verfijnen of te stoppen.

Efficiënter managen van je advertentiebudget

Doordat je exact weet hoeveel je campagne gekost heeft en hoeveel je eruit haalt, kan je jouw advertentiebudget veel efficiënter en gerichte besteden.

Doelstellingen op basis van conversie

Deze doelen kunnen van alles zijn, van leads tot verkoop. Een paar voorbeelden: 1.000 verkochte producten met een gemiddelde waarde van € 50, of 5.000 downloads van een formulier met een verkooppercentage van 20%. Op deze manier kan je jouw ROI eerlijk en gericht beoordelen.

Breed scala aan kanalen

Performance Marketing Strategieën laten hun enorm potentieel zien door de verscheidenheid aan online kanalen die je hiervoor kan gebruiken:  Social Media Ads, Google Ads, E-mailmarketing, Contentmarketing en/of Display Marketing,… 

Elimineren van opportuniteitskosten

Je moet niet langer investeren in campagnes zonder te weten wat de resultaten zullen zijn. Met performance marketing is het risico minimaal en kan je inschatten hoeveel een campagne je zal kosten.

Hoe kan je performance marketing analyseren en controleren?

Je ROI meten is de sleutel van succesvolle digitale marketing. Er zijn verschillende manieren om de prestaties van je campagnes te volgen, zowel betalende als gratis marketinginstrumenten. 

Neem niet te snel beslissingen op basis van de ROI van je campagne. Geef je campagnes voldoende tijd om data te verzamelen, het is onmogelijk om een campagne te optimaliseren op basis van onvoldoende data.

De performance marketing metrics die je niet mag vergeten

Metric
Betekenis
CPL
Cost Per Lead
Kost om een lead te genereren . Een lead is een persoon die interesse heeft getoond in je product of dienst door een vooraf bepaald doel te bereiken.
CPA
Cost per Acquisition
Totale kosten om één betalende klant op campagne- of kanaalniveau te werven.
LCR
Lead Conversion Rate
Het percentage leads die geconverteerd zijn naar sales.
ROAS
Return On Ad Spend
Het rendement op een investering in advertenties.
ROI
Return on Investment
De verhouding tussen de opbrengsten en de kosten weer. ROI wordt uitgedrukt in een percentage en meet de financiële toegevoegde waarde ten opzichte van de kosten.

Hoe start je met performance marketing?

Om te beginnen met het optimaliseren van je marketinginspanningen en het maximaliseren van je resultaten raden wij volgende aanbevelingen aan.

Bepaal je doelen

Of het nu gaat om het genereren van leads of het verkopen van producten, het is super belangrijk om vóór de lancering van een campagne de doelen te bepalen. Niet enkel uit analyse-standpunt maar ook voor de advertentieplatformen is het belangrijk en noodzakelijk om op voorhand je doelen te bepalen.

Test alle opties voordat je beslissingen neemt

Meet zorgvuldig elk van je kanalen en identificeer de hoogste conversieratio om je budget tot in de puntjes te verdelen.

Analyseer je customer journey

Komen de meeste mensen op je site via een Facebook-post, een instagram verhaal, via een tevreden familielid die het je aanbeveelt, enzovoort?  Hoe zijn ze bij je website gekomen? Als je precies weet welk kanaal de meeste verkopen aantrekt, kan je het optimaliseren om je resultaten te verbeteren.

Onderzoek al je contact momenten met je klant

We onderzoeken de markt, de concurrentie en de trends, en ontdekken zo de beste strategie om je ideale klant te benaderen. Waar én wanneer we dat best doen, en welke assets jij nodig hebt om te scoren. 

Ga omni-channel

Om te weten wat er met je merk gebeurd, ben je verplicht om alle kanalen te integreren. Zo kan het ontvangen van een leuke e-mail een gebruiker triggeren om dit op social media te posten wat op zijn beurt anderen beïnvloed over je merk. Vergeet ook niet hoe vaak mensen tegenwoordig switchen tussen smartphone, laptop en tablet.

Retargetting

Retargetting is een van de belangrijkste elementen voor het optimaliseren van je performance marketing. Aangepaste banners en persoonlijke e-mailcampagnes kunnen je enorm helpen om de impact te maximaliseren en de resultaten tot in het kleinste detail te meten, dus maak er het beste van.

” When performance is measured and reported,
the rate of improvement accelerates

Waarop moet je focussen in performance marketing in 2020?

Succesvolle performance marketeers weten waar ze op moeten focussen en waar ze tijd en middelen moeten investeren in 2020.

Algoritmes die constant veranderen

Van een afnemend Facebook bereik, tot toenemende kosten van Google advertenties, tot afnemend organisch bereik op Instagram, één ding is zeker in het steeds veranderende online marketinglandschap: algoritmes zullen nooit hetzelfde blijven. Daarom is het zeer riskant voor jou als merk om sterk afhankelijk te zijn van de verkoop van een enkel platform dat je niet bezit (bijvoorbeeld Instagram). Door te veel eieren in een bepaalde mand te stoppen, word je kwetsbaar voor willekeurige veranderingen door advertentieplatformen. 

Verlies je niet in de vele opties

Met alle nieuwe, innovatieve platforms die vandaag de dag beschikbaar zijn (denk aan TikTok), is het gemakkelijk om afgeleid te worden en je marketingdoelstellingen uit het oog te verliezen. We moeten ons behouden enkel de nieuwigheid om de platforms te gebruiken zonder dat het resultaten oplevert. Hoewel het verstandig is om voortdurend te experimenteren met de nieuwste en grootste functies om een voorsprong op de concurrentie te krijgen, kan te veel doen leiden tot een afnemend rendement. 

In plaats daarvan zet je best een respectabel deel van uw budget opzij voor nieuwe mogelijkheden, terwijl je nog steeds een groter bedrag investeert in beproefde platforms, tactieken en technieken. Het is waar dat content king is, maar alleen als het kan worden gemeten en gebruikt om resultaten te genereren, hetzij op de korte termijn of op lange termijn. In 2020 en de jaren daarna zullen er nog steeds een heleboel productupgrades en -platforms op de markt komen, dus blijf gefocust en berekend op uw performance marketingstrategieën.

Big Data en BI-Tools

Het succes van jouw performance marketing inspanningen is nauw verbonden met de mogelijkheid om de gegevens toe te passen in voorspellingen voor toekomstige reclamecampagnes. Op dit moment hebben performance marketeers enorme hoeveelheden data tot hun beschikking, maar we zien dat niet iedereen weet hoe het te gebruiken. Big data is cruciaal voor marketeers omdat het een enorm potentieel heeft om eerder onbenutte inzichten te gebruiken voor bedrijfsontwikkeling. Om ruwe data te vertalen naar iets waardevols, hebben marketeers BI-tools nodig. Daarom voorzien we dat de toonaangevende BI-tools, zoals Google Data Studio, Power BI, Oracle BI, Tableau etc. nog meer populariteit zullen krijgen.

Tunity. Jouw partner in 
performance marketing.
digitale marketing
development
bedrijfsstrategie
design