Diensten / Marketing / Performance Marketing

Performance marketing

Wat is performance marketing?

Performance marketing is een dynamische benadering van online marketing waarbij adverteerders pas betalen wanneer specifieke acties zijn voltooid, zoals een verkoop, een lead of een klik. Deze aanpak biedt een transparante en risicovrije methode voor bedrijven om hun marketingdoelen te bereiken, aangezien de kosten direct gekoppeld zijn aan meetbare resultaten.

 

Kortom, bij performance marketing betaal je enkel voor resultaten, niet voor impressies.

Waarom is performance marketing zo belangrijk?

Performance marketing is essentieel voor elke onderneming die gefocust is op rendabiliteit. In de hedendaagse zakelijke omgeving is het cruciaal om inzicht te hebben in de directe resultaten van je marketinguitgaven. Performance marketing biedt die helderheid. Met een strategisch opgezette performance marketingcampagne kun je nauwkeurig berekenen wat elke geïnvesteerde euro je oplevert. Dit maakt het een onmisbare strategie voor bedrijven die hun bottom line effectief willen beheren en optimaliseren. Zet in op performance marketing en zie de concrete impact van elke marketingeuro op je bedrijfsresultaten.

 

In performance marketing krijg jij als adverteerder de macht terug in handen. Jij bepaalt de actie en betaalt enkel als de actie voltooid is, of dat nu een lead, verkoop of inschrijving is.

De voordelen van performance marketing

Performance marketing grafiek

Het grootste voordeel van performance marketing is dat het 100 procent meetbaar is. Dankzij de nieuwste technologieën en de geavanceerde advertentieplatformen worden al je campagnedata bijgehouden.

 

Naast een betere tracking van je resultaten is performance marketing ook gefocust op de return on investment (ROI), wat minder risico’s impliceert.

1. Focus op ROI

De klassieke CPM- en CPC-modellen (Cost Per Mille & Cost Per Click) hebben een vage relatie met de verkoopcijfers. Ze geven je een prijs per vertoning of per klik, maar je weet nooit exact hoeveel mensen je product of dienst hebben gekocht.

2. Gerichte optimalisatie

Het meten van je performance marketing campagnes laat je toe om je inspanningen voortdurend te optimaliseren. Als je weet dat bepaalde acties betere resultaten opleveren, geef je die acties een boost door het budget te verhogen. Tegelijkertijd zet je de minder converterende campagnes op een lager budget, pauzeer je ze of zet je ze volledig uit.

 

 

De technologie stelt je in staat om je resultaten in realtime te meten en je campagnes continu te controleren, te verfijnen of te stoppen.

 

3. Efficiënter managen van je advertentiebudget

Doordat je exact weet hoeveel je campagne gekost heeft en hoeveel je eruit haalt, kan je jouw advertentiebudget veel efficiënter en gerichter besteden.

4. Doelstellingen op basis van conversie

De doelstellingen van performance marketing kunnen variëren, van het genereren van leads tot het realiseren van verkopen. Enkele voorbeelden zijn: het verkopen van 1.000 producten met een gemiddelde waarde van €50, of het bereiken van 5.000 downloads van een formulier waarbij 20% van de downloads leidt tot een verkoop. Op deze manier kun je de return on investment (ROI) op een eerlijke en doelgerichte manier beoordelen.

5. Breed scala aan kanalen

Strategieën voor performance marketing laten hun enorme potentieel zien door de verscheidenheid aan online kanalen die je hiervoor kan gebruiken: social media advertenties, Google Ads, e-mailmarketing, contentmarketing en/of Display Ads…

6. Elimineren van opportuniteitskosten

Je moet niet langer investeren in campagnes zonder te weten wat de resultaten zullen zijn. Met performance marketing is het risico minimaal en kan je inschatten hoeveel een campagne je zal kosten.

Hoe kan je performance marketing analyseren en controleren?

Je ROI meten is de sleutel van een succesvolle performance marketing aanpak. Er zijn verschillende manieren om de prestaties van je campagnes op te volgen, zowel betalende als gratis marketinginstrumenten. 

 

Neem niet te snel beslissingen op basis van de ROI van je campagne. Geef je campagnes voldoende tijd om data te verzamelen. Het is onmogelijk om een campagne te optimaliseren op basis van onvoldoende data.

De performance marketing metrics die je niet mag vergeten

Metric Staat voor Betekenis
CPL
Cost Per Lead
Kost om een lead te genereren. Een lead is een persoon die interesse getoond heeft in je product of dienst door een vooraf bepaald doel te bereiken.
CPA
Cost per Acquisition
Totale kosten om één betalende klant op campagne- of kanaalniveau te werven.
LCR
Lead Conversion Rate
Het percentage leads dat geconverteerd is naar sales.
ROAS
Return On Ad Spend
Het rendement van een investering in advertenties.
ROI
Return on Investment
De verhouding tussen de opbrengsten en de kosten. ROI wordt uitgedrukt in een percentage en meet de financiële toegevoegde waarde ten opzichte van de kosten.

Hoe start je met performance marketing?

Om te beginnen met het optimaliseren van je marketinginspanningen en het maximaliseren van je resultaten stellen wij de volgende aanbevelingen voor.

Vlag logo

Bepaal je doelen​

Of het nu gaat om het genereren van leads of het verkopen van producten, het is enorm belangrijk om vóór de lancering van een campagne de doelen te bepalen.

 

Niet enkel uit een analysestandpunt, maar ook voor de advertentieplatformen is het belangrijk en noodzakelijk om op voorhand je doelen te bepalen.

Grafiek icoon

Test alle opties

Alvorens beslissingen te nemen, meet je best zorgvuldig elk van je kanalen en identificeer je de hoogste conversieratio om je budget tot in de puntjes te verdelen.

Bar chart logo

Analyseer je customer journey

Komen de meeste mensen op je site via een Facebook-post, een Instagramverhaal, een Google Ad, of nog anders? Hoe zijn ze op je website gekomen?

 

Als je precies weet welk kanaal de meeste verkopen aantrekt, kan je het optimaliseren om je resultaten te verbeteren.

Pijl omhoog icoon

Onderzoek alle contactmomenten

We onderzoeken de markt, de concurrentie en de trends, en ontdekken zo de beste strategie om je ideale klant te benaderen. We zoeken uit waar én wanneer we dat best doen, en welke assets jij nodig hebt om te scoren.

Mail logo

Ga omnichannel

Om te weten wat er met je merk gebeurt, ben je verplicht om alle kanalen te integreren. Zo kan het ontvangen van een leuke e-mail een gebruiker triggeren om dit op sociale media te posten. Dat kan op zijn beurt anderen beïnvloeden over je merk. Vergeet ook niet hoe vaak mensen tegenwoordig switchen tussen smartphone, laptop en tablet.

Refresh logo

Retargetting

Retargetting is een van de belangrijkste elementen voor het optimaliseren van je performance marketing. Aangepaste banners en persoonlijke e-mailcampagnes kunnen je enorm helpen om de impact te maximaliseren en de resultaten tot in het kleinste detail te meten, dus maak er het beste van.

Waarop moet je focussen in je performance marketing?

Succesvolle performance marketeers weten waar ze op moeten focussen en waar ze tijd en middelen in moeten investeren.

Algoritmes die constant veranderen

Van een afnemend Facebook-bereik, over toenemende kosten van Google-advertenties, tot afnemend organisch bereik op Instagram, één ding is zeker in het steeds veranderende online marketinglandschap: algoritmes zullen nooit hetzelfde blijven. Daarom is het zeer riskant voor jouw bedrijf om sterk afhankelijk te zijn van de verkoop via een enkel platform dat je niet bezit (bijvoorbeeld Instagram). Door te veel eieren in een bepaald mandje te leggen, word je kwetsbaar voor willekeurige veranderingen door advertentieplatformen.

Verlies je niet in de vele opties

Met alle nieuwe, innovatieve platformen die vandaag de dag beschikbaar zijn, is het gemakkelijk om afgeleid te worden en je marketingdoelstellingen uit het oog te verliezen. Het is niet omdat de platformen nieuw en leuk zijn, dat we ze mogen blijven gebruiken zonder dat het resultaten oplevert. Hoewel het verstandig is om voortdurend te experimenteren met de nieuwste en grootste functies om een voorsprong op de concurrentie te krijgen, kan te veel doen, leiden tot een afnemend rendement. 

 

In plaats daarvan zet je best een respectabel deel van je budget opzij voor nieuwe mogelijkheden, terwijl je nog steeds een groter bedrag investeert in bewezen platformen, tactieken en technieken. Het is waar dat content king is, maar alleen als het gemeten en gebruikt kan worden om resultaten te genereren, hetzij op de korte termijn of op lange termijn.

Data en dashboards

Het succes van jouw performancemarketinginspanningen is nauw verbonden met de mogelijkheid om die data toe te passen in voorspellingen voor toekomstige reclamecampagnes. Op dit moment hebben performance marketeers enorme hoeveelheden data tot hun beschikking, maar we zien dat niet iedereen weet hoe ze die optimaal kunnen benutten. Data is cruciaal voor marketeers omdat het een enorm potentieel heeft om eerder onbenutte inzichten te gebruiken voor bedrijfsontwikkeling.

 

Dankzij dashboards hebben performance marketeers een duidelijk zicht op wat er aan het gebeuren is in de campagnes en kunnen ze snel zien welke optimalisaties er best doorgevoerd worden.

Klaar om je ROI te maximaliseren?