Er circuleren verschillende definities van webshopmarketing op het wereldwijde web. Dat is niet zo vreemd gezien de brede interpretatie van de term. Concreet mag je het eenvoudig stellen: het promoten van je online winkel naar potentiële klanten, door het toepassen van verschillende marketingtechnieken. Het doel? Zorgen dat mensen die interesse in jouw producten hebben, op je webshop terechtkomen en een aankoop doen.
Dit kan in drie simpele stappen:
Klinkt simpel, toch? Het gaat echter veel verder dan dat.
Voor je van start gaat met social media marketing, kan je best even nagaan welke kanalen voor jouw product of dienst het best werken. Een webshop werkt vaak erg visueel, zorg er dus ook voor dat je producten mooi in beeld komen. Die beelden zorgen er op hun beurt voor dat de bezoekers van jouw socialemediakanalen getriggerd worden en doorklikken naar je webshop.
Instagram leent zich hier bijvoorbeeld perfect toe omdat het hoofdzakelijk inspeelt op beeldtaal. Het bereik van jouw content op dit kanaal zet zich in enkele klikken om in trafiek naar je webshop.
Het gaat zelfs nog een stap verder. Ondertussen heb je ook de mogelijkheid om shoppable content te creëren. Je bezoekers kopen het product op de foto rechtstreeks aan, zonder je productpagina’s te bezoeken. Je zorgt er op die manier voor dat je klanten niet afgeleid zijn van hun main focus: jouw product kopen.
Kies dus doordacht je socialemediakanalen, zet die optimaal in en zorg ervoor dat jouw bezoekers een sprintje naar hun doel trekken.
Meer weten over social media marketing? Lees dan zeker dit artikel.
Contentmarketing wordt niet meteen aan webshopmarketing gelinkt, of net wel? We denken vaak eerst aan blogs en video’s, storytelling en het verhaal van je bedrijf. Maar bij het online verkopen van een product, is contentmarketing dan wel nodig? Natuurlijk!
Hierboven legden we al uit dat een webshop vaak erg visueel werkt. Foto’s halen consumenten over om een product aan te kopen. Belangrijk hierbij is dat je de productpagina’s van je website optimaliseert voor korte, productgedreven keywords die de naam van je product bevatten. Waarom? Stel: je verkoopt suikerbonen. Een Google search voor ‘roze doopsuiker meisje’ zal eerder pagina’s zoals die van jou vertonen indien je die keywords opgenomen hebt op je pagina. Houd daarnaast ook zeker de algemene regels van de SEO in je achterhoofd: maak gebruik van titels, ondertitels en afbeeldingen met alt text gefocust op de juiste keywords. Zo weten zoekmachines wanneer jouw webshop getoond moet worden. Hier komen we later nog uitgebreider op terug.
Wie durft te stellen dat bloggen zijn dieptepunt bereikt heeft, zit fout. Je moet gewoon de juiste onderwerpen in je blog behandelen. Stel: je bent de eigenaar van een winkel die doopsuiker via een webshop aanbiedt. Als je een blog schrijft over ‘De 10 doopsuiker trends in 2021’, trek je (toekomstige) ouders aan die een kindje verwachten, zonder rekening te houden of ze dan al effectief op zoek zijn naar doopsuiker. Wanneer je bezoekers meer geëngageerd raken, schrijf je een post over “Hoe kies je de juiste doopsuiker?”. Je tovert ze om in leads met een checklist als “Jouw doopsuiker checklist”.
Hadden we al laten vallen dat webshopmarketing vaak beeldmateriaal als uitgangspunt gebruikt? Bij deze dus: beeldmateriaal! Naast foto’s zijn video’s ook erg belangrijk – én beeldend. Het is fijn dat kopers je online kunnen vinden en op je webshop terecht kunnen komen. Nu moet je nog tonen wat jouw producten of diensten precies kunnen. Hier komt videomarketing enorm goed van pas. Video’s op je productpagina’s helpen je potentiële kopers te overtuigen dat de producten geschikt zijn voor hen.
Na Google is YouTube de grootste zoekmachine én het heeft meer dan een miljard actieve gebruikers. YouTube is dus een goudmijn aan potentiële klanten! Gebruik veelgezochte keywords om je topics te bepalen. Deel video’s die gerelateerd zijn aan je product en die nuttig zijn voor jouw doelpubliek. Denk zeker ook aan tutorialvideo’s die tonen hoe jouw producten gebruikt kunnen worden of testimonials van gelukkige klanten. Op die manier bouw je op een leuke manier aan een langdurige relatie met jouw ambassadeurs.
The e-commerce industry is a force that no investor can afford to ignore.
– Cushla Sherlock, Corporate communications Credit-Suisse
De term SEM – jullie allen waarschijnlijk bekend – staat voor search engine marketing. Hieronder vallen zowel search engine optimization (SEO) als search engine advertising (SEA). Om ervoor te zorgen dat je webshop online vindbaar is, kan je die twee technieken gebruiken.
Hoe doe je dat met SEO? Zoals eerder al vermeld: doe een keywordonderzoek, schrijf content over je producten en zorg er zeker voor dat je de algemene SEO-basics aanhoudt: maak gebruik van titels, ondertitels en afbeeldingen met alt text gefocust op de juiste keywords. Doe je dit? Dan ben je organisch al een hele stap op weg.
Meer weten over performance marketing? Lees dan zeker dit artikel!
Op Google garanderen PPC-campagnes (pay per click) dat potentiële kopers een link naar jouw pagina zien indien ze een zoekterm intypen die matcht met een term uit jouw betalende campagne. Jij betaalt Google elke keer als iemand op zo’n matchende link klikt, waardoor dit voor jou dus erg lonend zou moeten zijn. Exact hierdoor wordt Google Ads vaak gebruikt door marketeers om als betalend kanaal te gebruiken in hun webshopmarketingstrategie.
Tot vervelens toe promotionele e-mails in je inbox? Het is en blijft een van de oudste én populairste manieren om aan webshopmarketing te doen. Zorg wel dat het effectief blijft! Een overdaad aan spammerige e-mails heeft vaak een averechts effect op jouw product of dienst.
Het grootste voordeel van e-mailmarketing? Je kan het automatiseren. In het kort: minder werk op termijn, minder zorgen en meer tijd voor andere marketingkanalen! Concreet wil dit zeggen dat je een drip campaign kan opzetten voor je klantenbestand dat je segmenteert in verschillende categorieën: interesses, fase in het traject, aankoophistoriek… Je zet je mails op voor de verschillende categorieën, stelt je regels in en laat de campagnes hun magie doen!
Houd bij e-mailmarketing deze twee gouden regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR) zeker in het achterhoofd:
Er zijn twee briljante manieren om e-mails te gebruiken bij jouw webshopmarketing.
Recente kopers een opvolgmail sturen in verband met hun aankoop is een mooie manier om betrokkenheid te creëren bij jouw klanten. Je houdt het gesprek gaande, bent top of mind en kan polsen naar interesse in jouw productlijn in de toekomst.
Daarnaast is het een gemakkelijk inpikmoment voor klanten om feedback te geven over hun aankoopervaring. Zo kan je hierop inspelen om hun eventuele frustraties op te lossen en dezelfde ‘fouten’ bij een volgende aankoop te vermijden. Denk er zeker ook eens over na om in zo’n opvolgmail te vragen om een recensie te schrijven over je product of dienst. Tevreden klanten zijn eerder geneigd dit te doen na een expliciete vraag dan uit zichzelf.
Een nieuwe webshop ontdekt, je winkelwagentje volgestopt met leuke spulletjes en dan de site verlaten zonder iets te kopen. Ken je het? Er zijn een heleboel redenen waarom bezoekers hun vol winkelmandje achterlaten. Een abandoned cart mail om te polsen achter de reden kan het verschil maken tussen een aankoop en een verloren klant. Dit breng je op een goede manier in kaart met een korte e-mail waarin je de klant eraan herinnert dat er nog iets in zijn winkelmandje ligt. Vergeten, hulp nodig of een ander probleem? Je bent in ieder geval nog eens door zijn hoofd gegaan, de eerste stap op een terugkeer naar jouw webshop is alvast gemaakt.
Een andere manier om de producten op je webshop kenbaar te maken en te promoten is via influencermarketing. Het start vanuit mensen of merken die reeds invloed hebben op de doelgroep die jij wilt aanspreken. Die mensen noemen we influencers. Zij bouwen communities van mensen die hen kennen, leuk vinden en vertrouwen. Het is voor een influencer dus gemakkelijker om de aandacht te vestigen op een van jouw producten door een aanbeveling of een gesponsorde post. Deze manier van webshopmarketing start dus vanuit een externe bron die jouw producten of diensten aanbeveelt aan een gelijkaardige doelgroep.
Ook affiliate marketing is een kanaal dat je zelf niet 100 procent beheert. Het start net zoals influencermarketing vanuit een externe bron. Affiliates zijn mensen of bedrijven die jou helpen je product online te verkopen in ruil voor een commissie. In tegenstelling tot influencers, genereren affiliates eerder interesse in producten via meer ouderwetse (maar zeer efficiënte) marketingtactieken. In principe kan dit gezien worden als een vicieuze cirkel:
En de cirkel start weer helemaal opnieuw.
Local marketing is een vaak vergeten tactiek bij webshopmarketing. Het vertrekt vanuit het standpunt dat je in de gebieden waar je doelgroep zit, extra inzet op het belonen van die doelgroep. Dat start allemaal vanuit het opzetten van tracking cookies. Op basis hiervan bepaal je waar jouw prospects zich bevinden. In de regio’s waar je een magazijn of verzendlocatie hebt, bied je een korting aan. Deze extra trigger kan net genoeg zijn om je potentiële koper over de streep te trekken en een aankoop te doen.
Woocommerce, Shopify en Magento zijn de meest voorkomende platformen voor een webshop. Zij zijn verantwoordelijk voor de meerheid van alle 100.000 e-commerce sites op het internet. Maar hoe maak je nu de juiste keuze tussen deze drie? En zijn er misschien nog betere oplossingen dan zo’n platform?
Met zijn twee miljoen installaties is Woocommerce by far het grootste platform van de bovenstaande drie. Het leent zich perfect voor kleinere projecten die toch van de voordelen van een groot CMS-systeem willen gebruik maken. Want denk eraan: dit is een WordPress plugin.
Shopify heeft slechts 25% van de installaties die Woocommerce heeft ondanks zijn gebruiksgemak, betaalbare prijs en steeds groeiende community. Trouwens, de updates worden voor jou gedaan, geen hassle dus om ervoor te zorgen dat alles up to date blijft.
Als laatste schiet Magento over. Magento staat bekend voor zijn ongelooflijke functionaliteit. Het nadeel? De prijs. Met zo’n degelijk gebouwd platform gaan prijs en een robuust kader hand in hand. Je moet dus een degelijke som op tafel leggen om dit te aan te kopen, te implementeren en te onderhouden.
Platform | Flexibele aanpasbaarheid | Kern Functionaliteit | Volledig op maat | 24/7 support |
---|---|---|---|---|
Woocommerce | ||||
Shopify | ||||
Magento | ||||
Webshop op maat |
Welke tool je ook kiest, vergeet niet even verder in de toekomst te kijken. Waar wil je staan over één, vijf of zelfs tien jaar? Hou hier zeker rekening mee bij de opzet van je webshop. Indien je snel wilt schalen, kan je best kiezen voor een platform dat je in de toekomst gemakkelijk kan aanpassen naar het volume, de functionaliteiten en het gamma die dan van toepassing zijn.
Social Ctrl