Fossiele brandstoffen zijn zó passé. Over dit statement zijn we het vast allemaal eens. Maar dat betekent niet dat het eenvoudig is om de overstap naar groene energie te maken. Het is dus maar goed dat er ondernemingen zoals Soloya bestaan: jouw installateur van hernieuwbare energie. Dat klinkt veelbelovend, want in onze samenleving is duurzaamheid niet meer weg te denken. Soloya voorziet je woning van zonnepanelen en een warmtepomp, eventueel een airconditioning of laadpaal voor je elektrische auto. Het is dus ook maar goed dat Soloya kan rekenen op een onderneming als Tunity om hun boodschap op de juiste manier de wereld in te sturen. Na het uitwerken van een weloverwogen strategie die klaar is voor de toekomst, was het de beurt aan een volledige storytelling: een traject met een duidelijk en inspirerend verhaal als ultiem resultaat.
Duurzaam groeien
Voordat je verder leest is het belangrijk om te begrijpen dat Soloya niet zomaar een installateur van zonnepanelen is. Het is je partner in hernieuwbare energie, die jouw complete installatie vormgeeft. Van je eigen energie-opwekking via zonnepanelen en een warmtepomp tot de laadpaal voor je elektrische wagen en airconditioning voor je wooncomfort. Soloya stelt de ideale opstelling voor jouw persoonlijke situatie voor, in een continu veranderende markt.
Al sinds 2008 werken ze zo mee aan een betere wereld. En met succes! De onderneming groeide snel uit de kinderschoenen, maar raakte zo het zicht op de kern van hun verhaal kwijt. Het enthousiaste, innovatieve team liet geen kansen schieten, maar kreeg hierdoor nood aan een weloverwogen tussenstop. “Alles even op een rijtje zetten.” Het toeval wil dat wij nogal van rijtjes houden. The satisfaction!
Here comes the sun!
Soloya en Tunity, wij waren al een tijdje dikke vrienden. Ons team ging eerder al aan de slag met een strategische oefening en een marketingplan gebaseerd op hun missie. Ook de branding werd door ons flink onder handen genomen, waarna we de volledig nieuwe stijl doortrokken naar de website. En toch miste er dus nog iets.
Toen we samen beslisten om wat dieper te graven, ging er meteen een nieuwe wereld open. Een wereld waarin de kernwaarden van het bedrijf de samenhangende pijlers werden van een complete storytelling. We gingen namelijk op zoek naar de kern van hun bestaan: waarom moet de consument kiezen voor Soloya als partner, en niet voor iemand anders? Wat is ons verhaal, en op welke manier dragen we dat naar buiten, naar onze partners en klanten?
Een hernieuwbaar verhaal van loyaliteit en kwaliteit
Nobody said it was easy! Om diep te graven heb je wat doorzettingsvermogen nodig. We organiseerden daarom een aantal workshops voor een kernteam én gaven het nodige huiswerk mee. Het beoogde eindresultaat? Een presentatie vol informatie en gebruiksklare tools om meteen mee aan de slag te gaan, opgebouwd rond de geschiedenis, de waarden en visie van Soloya.
Een van de belangrijkste vragen die we tijdens zo’n storytelling traject stellen is hoe de kernwaarden van de onderneming zich vertalen naar de dagelijkse realiteit. Dat lijkt eenvoudig, maar is het allerminst. Bovendien is het nog moeilijker om dat duidelijk in woorden om te zetten. Voor Soloya kwam het uiteindelijk neer op technologie, familie, kwaliteit, betrouwbaarheid en loyaliteit.
“Met innovatieve technologie en hernieuwbare energie als drijfveer, mensen samenbrengen in een langdurige relatie gebaseerd op vertrouwen en loyaliteit, met het oog op een kwaliteitsvolle installatie, compleet aangepast aan elke persoonlijke situatie.”
– SOLOYA
Dat verhaal kent heel wat voordelen. Voor de onderneming zelf, maar ook voor elke betrokken stakeholder. En om dat meteen duidelijk te maken voor iedereen die met Soloya in contact komt, werkten we aan een opvallend ontwerp voor het kantoor van dit zonnige bedrijf.
Een stralende boodschap, intern en extern
Zeiden we al dat we mee nadenken over de indeling en de looks van het kantoor? Jazeker! En een van de ideeën die naar voren kwam, was het visueel voorstellen van het unieke verhaal op de grote glazen wand, met een prachtige, one-of-a-kind lijntekening die elke waarde de aandacht geeft die het verdient.
Met deze bestickering worden de waarden van Soloya visueel gepresenteerd en wordt de ruimte tegelijkertijd functioneel gemaakt. Het gebruik van glazen wanden in vergaderruimtes is vaak een gewaagde keuze omdat privacy en concentratie soms een uitdaging kunnen vormen. Door de bestickering wordt er een gebalanceerde oplossing gecreëerd die esthetisch verantwoord is en tegelijkertijd de privacy waarborgt. De bijzondere lichtinval draagt bij aan de sfeer in de ruimte en maakt het plaatje helemaal af. Zo wordt de vergaderruimte niet alleen een plek om te vergaderen, maar ook een inspirerende plek die bijdraagt aan het verhaal en de waarden van Soloya.
Met zo’n prachtig kantoor worden het hele team en partners altijd herinnerd aan wat echt belangrijk is. Maar ook daarbuiten heeft het ontwerp effect. We trokken het bijvoorbeeld ook door naar de nieuwe bestelwagens. En dat ziet er écht knap uit, al zeggen we het zelf!
Keep on shinin’!
Zo’n storytelling traject is zo intensief en leuk omdat het zoveel verschillende vormen kan aannemen. Maar wat echt belangrijk is, zit ‘m in de uitwerking ervan. Het is nu aan ons om deze storytelling op de juiste manier te integreren in ons marketingplan. Dat wil zeggen dat we dit niet alleen op de website moeten doortrekken, maar ook een consistent verhaal moeten vertellen op onze socials, in onze ads…
Hetzelfde geldt voor het team bij Soloya zelf: ze implementeerden het verhaal in hun salesproces, zodat elk teamlid dezelfde waarden kan overbrengen bij (potentiële) klanten. Samen vormen we zo een solide herkenbaarheid. Eender waar je het merk ziet of met wie je spreekt: het verhaal van Soloya is altijd hetzelfde. En wat is het heerlijk om daarover te vertellen, toch?